Urheiluseuran videoviestintä : case: HPS TV
Hirvonen, Juho (2017)
Hirvonen, Juho
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220725
Tiivistelmä
Opinnäytetyö määrittää, mitä laadukas videoviestintä urheiluseurassa pitää sisällään. Opinnäytetyössä tutkitaan tarkemmin videoviestintää jalkapalloseuran näkökulmasta, ja tarkemmin sanottuna kasvattajaseuran näkökulmasta. Opinnäytetyö antaa pienemmille seuroille, joiden viestintää pyöritetään pääsääntöisesti vapaaehtoisten ja parin palkallisen työntekijän voimin, eväät videoviestintäkanavan perustamiseen.
Työ koostuu toimeksiantajalle tehdystä tuoteosasta ja tutkivasta tekstiosuudesta, jossa käydään läpi tuoteosan onnistumista ja paneudutaan video- sekä yhteisöviestintään teorian pohjalta. Tuoteosa on jalkapalloseura Helsingin Palloseuralle tuotettu videoviestintäkanava HPS TV. Tutkielmassa käydään läpi video- ja yhteisöviestintää teorian avulla, jonka lisäksi paneudutaan case-tyylisesti HPS TV:ssä tehtyihin ratkaisuihin. Opinnäytetyössä pyritään löytämään hyväksi todettuja toimintatapoja sekä nostamaan kehityskohteita videoviestintäkanava HPS TV:stä. Case-tyylisiä nostoja voi hyödyntää yleisellä tasolla myös muiden urheiluseurojen videoviestinnässä.
Päätutkimuskysymyksenä tutkitaan sitä, miten pienempi seura, kuten kasvattajaseura, pystyy pienillä resursseilla tuottamaan ammattitaitoista videoviestintää. Lisäksi työssä tutkitaan sitä, minkälaista hyötyä videoviestinnästä voi urheiluseuralle olla ja miten sitä kannattaisi hyödyntää.
Tutkielmassa selviää, että videoviestintäkanava tarvitsee toimiakseen johdonmukaisen strategian ja suunnitelmallista viestintää. Kohderyhmä ja viestin sisältö nousevat ensiarvoisen tärkeiksi. Työssä käydään video- ja yhteisöviestinnän lisäksi läpi välineistöä ja jakelukanavia sekä tutkitaan sosiaalisen median mahdollisuuksia videoviestinnän hyödyntämisessä.
Videoviestintä vaatii resursseja, mutta se voi parantaa seuran brändiä ja tunnettavuutta hyvin tehtynä. Brändin ja tunnettavuuden myötä seuran kiinnostus nousee ja sitä voidaan hyödyntää esimerkiksi jäsenistön kasvattamisessa. Videoviestintä tuo uudenlaisen tavan tehdä yhteistyötä sponsorien ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Heille voidaan tuoda lisänäkyvyyttä tarkasti kohdennetusti. Videoviestinnän avulla voidaan lisätä seuran yhtenäisyyttä ja lujittaa seurayhteisöä.
Työ koostuu toimeksiantajalle tehdystä tuoteosasta ja tutkivasta tekstiosuudesta, jossa käydään läpi tuoteosan onnistumista ja paneudutaan video- sekä yhteisöviestintään teorian pohjalta. Tuoteosa on jalkapalloseura Helsingin Palloseuralle tuotettu videoviestintäkanava HPS TV. Tutkielmassa käydään läpi video- ja yhteisöviestintää teorian avulla, jonka lisäksi paneudutaan case-tyylisesti HPS TV:ssä tehtyihin ratkaisuihin. Opinnäytetyössä pyritään löytämään hyväksi todettuja toimintatapoja sekä nostamaan kehityskohteita videoviestintäkanava HPS TV:stä. Case-tyylisiä nostoja voi hyödyntää yleisellä tasolla myös muiden urheiluseurojen videoviestinnässä.
Päätutkimuskysymyksenä tutkitaan sitä, miten pienempi seura, kuten kasvattajaseura, pystyy pienillä resursseilla tuottamaan ammattitaitoista videoviestintää. Lisäksi työssä tutkitaan sitä, minkälaista hyötyä videoviestinnästä voi urheiluseuralle olla ja miten sitä kannattaisi hyödyntää.
Tutkielmassa selviää, että videoviestintäkanava tarvitsee toimiakseen johdonmukaisen strategian ja suunnitelmallista viestintää. Kohderyhmä ja viestin sisältö nousevat ensiarvoisen tärkeiksi. Työssä käydään video- ja yhteisöviestinnän lisäksi läpi välineistöä ja jakelukanavia sekä tutkitaan sosiaalisen median mahdollisuuksia videoviestinnän hyödyntämisessä.
Videoviestintä vaatii resursseja, mutta se voi parantaa seuran brändiä ja tunnettavuutta hyvin tehtynä. Brändin ja tunnettavuuden myötä seuran kiinnostus nousee ja sitä voidaan hyödyntää esimerkiksi jäsenistön kasvattamisessa. Videoviestintä tuo uudenlaisen tavan tehdä yhteistyötä sponsorien ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Heille voidaan tuoda lisänäkyvyyttä tarkasti kohdennetusti. Videoviestinnän avulla voidaan lisätä seuran yhtenäisyyttä ja lujittaa seurayhteisöä.