Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Blackdrop pelin ohjelmointi

Lehtimäki, Miikael (2017)

 
Avaa tiedosto
Lehtimaki_Miikael.pdf (818.7Kt)
Lataukset: 


Lehtimäki, Miikael
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons License
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220686
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee pelisuunnittelua ja ohjelmointia. Työni on suppea pelisuunnitelma, josta selviää pelin perusidea, pelin ohjelmointitapa ja näihin liittyvä lyhyt kuvaus pelin keskeisistä ominaisuuksista. Opinnäytetyössäni keskityin pelin ohjelmointiin ja opettelin samalla uuden pelientekoon käytettävän ohjelmiston käytön. Työ toimii apuna oman peli-idean esittelemisessä ja sen konseptin jatkotyöstössä.

Tavoitteena oli opetella uusi pelien koodaukseen soveltuvan ohjelmointi alustan käyttö ja tehdä sillä lyhyt pelisovellutus.

Kielenä tässä työssä käytin C Sharp (C# versio 7.0) ohjelmointikieltä, jota pelien kehittämiseen tarkoitettu unity-ohjelmointiympäristö tukee. Työhön liittyvät kuvat piirrettiin verkkoselaimessa toimivalla Piskel ja Windows Paint ohjelmalla, ja pelin lopputausta on kuvakaapattu animaatiosta. Pelin käyttämät äänet äänitin Windows 10:n mikrofoniohjelmalla ja editoinut ne Twisted Wave Online verkkoselain editorilla, osan äänistä otin freesound.org sivustolta ja niiden alkuperäiset tekijät on asianmukaisesti listattu lähdeluettelossa.

Ohjelmoinnin tein omalla Windows 10 pohjaisella tietokoneellani tai käyttämällä sitä TeamViewer etäyhteys ohjelman kautta. Blackdrop pelin keskeiset ominaisuudet ohjelmoin yllä kuvatulla menetelmällä neljässä eri ohjelmointikehitysvaiheessa ja kuhunkin niihin liittyvät käskysarjat ja niiden liittyminen toisiinsa pelin ohjaamisessa on kuvattu työn kuvissa yksityiskohtaisesti.

Pelissä pelihahmo tippuu alaspäin ja pelaajan tehtävä on ohjata tätä hahmoa väistelemällä erilaisia esteitä ja vihollisia pelin loppuun asti. Mikäli pelaajahahmon pudotessa sen ns. elämäpisteet vähenevät vaarojen kohtaamisen myötä nollaan, se palautuu pelikentän alkuun ja jatkuu siitä eteenpäin uudestaan kohti maalia. Peliä pelataan näppäimistön ja hiiren avulla.

Työn pohjalta voidaan samalla ohjelmointimenetelmällä jatkokehittää esim. kännyköihin tai muihin pelilaitteisin soveltuva Blackdrop peli tai vastaava lyhyt sovellus. Työ toimii apuna oman peli-idean prototyypin esittelemisessä ja konseptin jatkotyöstössä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste