Verkkokaupan elinkaari : TeacherGaming Store
Roomets, Raido (2017)
Roomets, Raido
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220783
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin 5 More Minutes Ltd:n tarpeita vastaava kansainvälinen verkkokauppasovellus. Kehityksessä ei huomioitu ainoastaan verkkokaupan rakentamista vaan se toteutettiin kolmivaiheisesti, jolloin rakentamisen rinnalle tärkeiksi askeleiksi muodostuivat verkkokaupan ylläpito ja integraatio yrityksen muihin palveluihin.
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää, millaisia teknisiä valmiuksia vaaditaan verkkokaupalta, joka toimii kansainvälisesti ja jonka asiakaskunta koostuu pääasiassa julkisen sektorin organisaatioista ja yksityiskouluista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin ja sen keskeisimpinä metodeina toimivat havainnointi ja ammattilaisten haastattelut. Tarkoitus oli tästä tutkimuksesta saatujen havaintojen pohjalta kehittää verkkokauppa, joka tuli rakennusvaiheen jälkeen toimeksiantajan käyttöön.
Projekti käynnistettiin kattavalla suunnittelulla, jossa kerättiin yrityksestä löytyvä osaaminen ja tieto asiakkaista sekä tavoista, joilla he ovat tottuneet digitaalista sisältöä hankkimaan. Tämän tiedon pohjalta määritettiin vaatimukset verkkokauppa-alustalle, jota tultaisiin käyttämään ja suunniteltiin sen tarvitsemat muutokset. Suunnitelman valmistuttua alettiin tarkemmin määritellä vaatimuksia sille, millainen verkkokaupan tulisi olla julkaisuvaiheessa. Rakennusvaiheen jälkeen kehitystyössä keskityttiin ylläpitoon ja sen tuomiin tarpeisiin ja ongelmiin. Hakukoneoptimointi ja ulkoasun parantelu nousivat ylläpitovaiheen keskisiksi teemoiksi. Viimeisenä vaiheena verkkokauppasovellus integroitiin toimimaan yhdessä yrityksen toisen palvelun kanssa. Tämän lisäksi sovellukseen integroitiin useita menetelmiä käyttäjien toiminnan ja asiakaspolkujen toimivuuden seuraamiseen.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että perinteisestä verkkokaupasta poiketen kaikkea ei voida automatisoida. Yrityksen uniikki asiakaskunta ja sille tarjottavat maksutapavaihtoehdot vaativat päivittäistä seurantaa, vaikka suurin osa asiakaspolusta onkin automatisoitu. Havaittiin myös, että verkkokaupan jatkokehityksessä on tärkeää keskittyä seuraamaan tiiviisti asiakkaiden palautetta ja sovelluksen käyttöä. Tämä määrittää paremmin tarvittavien toimintojen jatkokehityksen ja tarpeettomista ominaisuuksista luopumisen kuin kehittäjien omat arvaukset.
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää, millaisia teknisiä valmiuksia vaaditaan verkkokaupalta, joka toimii kansainvälisesti ja jonka asiakaskunta koostuu pääasiassa julkisen sektorin organisaatioista ja yksityiskouluista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin ja sen keskeisimpinä metodeina toimivat havainnointi ja ammattilaisten haastattelut. Tarkoitus oli tästä tutkimuksesta saatujen havaintojen pohjalta kehittää verkkokauppa, joka tuli rakennusvaiheen jälkeen toimeksiantajan käyttöön.
Projekti käynnistettiin kattavalla suunnittelulla, jossa kerättiin yrityksestä löytyvä osaaminen ja tieto asiakkaista sekä tavoista, joilla he ovat tottuneet digitaalista sisältöä hankkimaan. Tämän tiedon pohjalta määritettiin vaatimukset verkkokauppa-alustalle, jota tultaisiin käyttämään ja suunniteltiin sen tarvitsemat muutokset. Suunnitelman valmistuttua alettiin tarkemmin määritellä vaatimuksia sille, millainen verkkokaupan tulisi olla julkaisuvaiheessa. Rakennusvaiheen jälkeen kehitystyössä keskityttiin ylläpitoon ja sen tuomiin tarpeisiin ja ongelmiin. Hakukoneoptimointi ja ulkoasun parantelu nousivat ylläpitovaiheen keskisiksi teemoiksi. Viimeisenä vaiheena verkkokauppasovellus integroitiin toimimaan yhdessä yrityksen toisen palvelun kanssa. Tämän lisäksi sovellukseen integroitiin useita menetelmiä käyttäjien toiminnan ja asiakaspolkujen toimivuuden seuraamiseen.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että perinteisestä verkkokaupasta poiketen kaikkea ei voida automatisoida. Yrityksen uniikki asiakaskunta ja sille tarjottavat maksutapavaihtoehdot vaativat päivittäistä seurantaa, vaikka suurin osa asiakaspolusta onkin automatisoitu. Havaittiin myös, että verkkokaupan jatkokehityksessä on tärkeää keskittyä seuraamaan tiiviisti asiakkaiden palautetta ja sovelluksen käyttöä. Tämä määrittää paremmin tarvittavien toimintojen jatkokehityksen ja tarpeettomista ominaisuuksista luopumisen kuin kehittäjien omat arvaukset.