Y-sukupolven rekrytointi: miksi nuoret eivät hae tuotantotyöntekijöiksi? : case: Suomen Nestlé Oy
Laine, Iida; Rantala, Sarlotta (2017)
Laine, Iida
Rantala, Sarlotta
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220806
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Suomen Nestlé Oy:lle syitä, miksi nuoret eivät hae tuotantotyöntekijöiksi. Työn tarkoituksena on tulosten avulla laatia toimeksiantajalle esimerkki työpaikkailmoituksesta, mikä on kohdistettu nuorille työnhakijoille. Työ on tutkimuksellinen opinnäytetyö.
Rekrytointi järjestetään, kun yritys kokee tarpeen palkata uutta osaamista tai lisää työvoimaa organisaatioonsa. Rekrytointi on yksi yrityksen tärkeimmistä taloudellisista investoinneista. Rekrytointiprosessi on tärkeä suunnitella huolellisesti alusta loppuun asti, jotta siitä saadaan haluttu hyöty. Tutkimuksen kohderyhmä on 1980–2000-luvulla syntynyt Y-sukupolvi, joka on aiempien tutkimusten mukaan aikaisempia sukupolviaan koulutetumpi ja he astuvat työelämään enemmän omilla ehdoillaan. Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena. Kyselytutkimus tehtiin ammatti-instituutin opiskelijoille, sillä he ovat toimeksiantajan haluama kohderyhmä. Tutkimuksessa selvitettiin muun muassa nuorten suhdetta toimeksiantajayritykseen ja tuotantotyöhön.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että nuoret eivät ole tietoisia Suomen Nestlé Oy:stä tai sen tarjoamista työmahdollisuuksista. Nuoret ovat kuitenkin innokkaita hakemaan yritykseen töihin. Kohderyhmällä, johon tutkimus suunnattiin, on hyvä kuva Turun tehtaalla valmistettavasta Piltti®- tuotteista.
Teorian ja kyselytutkimuksen tulosten pohjalta laadittiin Suomen Nestlé Oy:lle esimerkki työpaikkailmoituksesta. Selvitimme myös, mitä hakukanavia nuoret työnhaussa käyttävät, jotta tulevaisuudessa työpaikkailmoitukset tavoittaisivat halutun kohderyhmän. Suomen Nestlé Oy:n kannattaa hyödyntää rekrytoinnissa internetiä ja eri työnhaun sivustoja.
Rekrytointi järjestetään, kun yritys kokee tarpeen palkata uutta osaamista tai lisää työvoimaa organisaatioonsa. Rekrytointi on yksi yrityksen tärkeimmistä taloudellisista investoinneista. Rekrytointiprosessi on tärkeä suunnitella huolellisesti alusta loppuun asti, jotta siitä saadaan haluttu hyöty. Tutkimuksen kohderyhmä on 1980–2000-luvulla syntynyt Y-sukupolvi, joka on aiempien tutkimusten mukaan aikaisempia sukupolviaan koulutetumpi ja he astuvat työelämään enemmän omilla ehdoillaan. Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena. Kyselytutkimus tehtiin ammatti-instituutin opiskelijoille, sillä he ovat toimeksiantajan haluama kohderyhmä. Tutkimuksessa selvitettiin muun muassa nuorten suhdetta toimeksiantajayritykseen ja tuotantotyöhön.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että nuoret eivät ole tietoisia Suomen Nestlé Oy:stä tai sen tarjoamista työmahdollisuuksista. Nuoret ovat kuitenkin innokkaita hakemaan yritykseen töihin. Kohderyhmällä, johon tutkimus suunnattiin, on hyvä kuva Turun tehtaalla valmistettavasta Piltti®- tuotteista.
Teorian ja kyselytutkimuksen tulosten pohjalta laadittiin Suomen Nestlé Oy:lle esimerkki työpaikkailmoituksesta. Selvitimme myös, mitä hakukanavia nuoret työnhaussa käyttävät, jotta tulevaisuudessa työpaikkailmoitukset tavoittaisivat halutun kohderyhmän. Suomen Nestlé Oy:n kannattaa hyödyntää rekrytoinnissa internetiä ja eri työnhaun sivustoja.