AGCO Power 44AWF-moottorin DPF- JA SCR-järjestelmien optimointi
Mäkelä, Arto (2017)
Mäkelä, Arto
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220809
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli optimoida dieselmoottorin päästöjen jälkikäsittelyjärjestelmä uudet päästönormit täyttäviksi. Opinnäytetyössä tutkittiin AGCO Power Oy:n 44AWF-työkonedieselmoottoria, joka pyrittiin saamaan Stage 5 -päästöluokituksen täyttäväksi. Työn teki ajankohtaiseksi kiristyvät päästöluokitukset, jotka edellyttävät uusien tekniikoiden käyttöönottoa myös työkonevalmistajilta.
Tutkimus aloitettiin suorittamalla palamiskalibrointi moottorille, jonka jälkeen selvitettiin hapetuskatalyytin tuottaman typpidioksidin määrä. Seuraavaksi tarkasteltiin riittääkö alhaisemmalla katalyyttimäärällä varustettu hapetuskatalyytti mahdollistamaan hiukkassuodattimen passiivisen regeneroitumisen. Tämän jälkeen haettiin urearuiskutuksen optimaalisin taso valitulla hapetuskatalyytillä.
Tutkimus toteutettiin Turun ammattikorkeakoulun moottoritutkimuslaboratoriossa kesän 2017 aikana. Se tehtiin yhteistyössä AGCO Power Oy:n kanssa, ja tutkimuksessa käytettiin heidän toimittamaansa moottoria.
Tutkimus aloitettiin suorittamalla palamiskalibrointi moottorille, jonka jälkeen selvitettiin hapetuskatalyytin tuottaman typpidioksidin määrä. Seuraavaksi tarkasteltiin riittääkö alhaisemmalla katalyyttimäärällä varustettu hapetuskatalyytti mahdollistamaan hiukkassuodattimen passiivisen regeneroitumisen. Tämän jälkeen haettiin urearuiskutuksen optimaalisin taso valitulla hapetuskatalyytillä.
Tutkimus toteutettiin Turun ammattikorkeakoulun moottoritutkimuslaboratoriossa kesän 2017 aikana. Se tehtiin yhteistyössä AGCO Power Oy:n kanssa, ja tutkimuksessa käytettiin heidän toimittamaansa moottoria.