Alastaro Golfin markkinoinnin malli uusasiakashankintaan
Nenonen, Minna (2017)
Lataukset:
Nenonen, Minna
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220815
Tiivistelmä
Markkinointi on toimenpide, jonka tavoitteena on vaikuttaa positiivisesti asiakkaan ostopäätökseen. Se on eri asiakasryhmien ja niiden tarpeiden tunnistamista sekä tuotteiden ja palveluiden kehittämistä kilpailijoita paremmiksi, ei pelkästään myyntiä ja mainontaa. Markkinointi on tärkeä osa yrityksen liiketoimintaa ja keskeinen tekijä sen menestykseen. Toimintojen kokonaisuudella tavoitellaan pitkäkestoisia ja tyytyväisiä asiakassuhteita, minkä onnistumista mitataan yrityksessä eri mittareilla kuten asiakastyytyväisyyskyselyllä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää markkinoinnin malli uusasiakashankintaan tilaajayritys Alastaro Golf Oy:lle. Työn tarkoituksena oli selvittää yritykselle ja sen toiminnalle merkittävimmät asiakasryhmät sekä sopivimmat markkinoinnin kilpailukeinot uusasiakashankinnassa ja siihen vaikuttavat tekijät. Lähtökohtana työssä on yrityksen nykyiset asiakkaat ja markkinointikeinot.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsitellään segmentointia, markkinoinnin 7P-mallin sisältäviä kilpailukeinoja sekä brändin merkitystä yrityksen markkinoinnissa. Näiden lisäksi teoriaosuudessa käsitellään asiakkuuksien johtamista ja hallintaa, asiakasymmärrystä ja asiakassuhteiden ylläpidon merkitystä uusasiakashankinnassa. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on käytetty Pelaaja Ensin-kyselytutkimusta, joka on Suomen Golfliiton tuottama laaja kyselypaketti suomalaisille golfyhteisöille. Kyselytutkimus tehtiin Alastaro Golfin jäsenille ja osakkaille kolme kertaa kauden aikana, 2017 toukokuussa, heinäkuussa ja syyskuussa. Vieraspelaajille kyselytutkimusta tehtiin koko kauden ajan toukokuun alusta syyskuun loppuun. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyys tai tyytymättömyys yrityksen tämän hetkisiin tuotteisiin ja palveluihin sekä löytää kehitettävät kohteet ja onnistuneet asiat.
Kyselytutkimuksen tulokset osoittivat selkeästi, mihin palvelualueisiin ja tuotteisiin eri asiakasryhmät ovat tyytymättömiä ja missä alueissa yritys oli onnistunut. Tulosten perusteella yrityksellä on mahdollisuus parantaa liiketoiminnan kannattavuutta suhteellisen pienillä toimenpiteillä ja saada lisää tuottoja jo olemassa olevien asiakkaiden kautta. Opinnäytetyön tuloksena yritykselle laadittiin markkinoinnin malli uusasiakashankinataan vuodelle 2018.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää markkinoinnin malli uusasiakashankintaan tilaajayritys Alastaro Golf Oy:lle. Työn tarkoituksena oli selvittää yritykselle ja sen toiminnalle merkittävimmät asiakasryhmät sekä sopivimmat markkinoinnin kilpailukeinot uusasiakashankinnassa ja siihen vaikuttavat tekijät. Lähtökohtana työssä on yrityksen nykyiset asiakkaat ja markkinointikeinot.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsitellään segmentointia, markkinoinnin 7P-mallin sisältäviä kilpailukeinoja sekä brändin merkitystä yrityksen markkinoinnissa. Näiden lisäksi teoriaosuudessa käsitellään asiakkuuksien johtamista ja hallintaa, asiakasymmärrystä ja asiakassuhteiden ylläpidon merkitystä uusasiakashankinnassa. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on käytetty Pelaaja Ensin-kyselytutkimusta, joka on Suomen Golfliiton tuottama laaja kyselypaketti suomalaisille golfyhteisöille. Kyselytutkimus tehtiin Alastaro Golfin jäsenille ja osakkaille kolme kertaa kauden aikana, 2017 toukokuussa, heinäkuussa ja syyskuussa. Vieraspelaajille kyselytutkimusta tehtiin koko kauden ajan toukokuun alusta syyskuun loppuun. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyys tai tyytymättömyys yrityksen tämän hetkisiin tuotteisiin ja palveluihin sekä löytää kehitettävät kohteet ja onnistuneet asiat.
Kyselytutkimuksen tulokset osoittivat selkeästi, mihin palvelualueisiin ja tuotteisiin eri asiakasryhmät ovat tyytymättömiä ja missä alueissa yritys oli onnistunut. Tulosten perusteella yrityksellä on mahdollisuus parantaa liiketoiminnan kannattavuutta suhteellisen pienillä toimenpiteillä ja saada lisää tuottoja jo olemassa olevien asiakkaiden kautta. Opinnäytetyön tuloksena yritykselle laadittiin markkinoinnin malli uusasiakashankinataan vuodelle 2018.