Sirkusta varhaiskasvatukseen : Sirkusopas 5-6-vuotiaiden lasten ryhmiin
Julku, Erika; Kiiski, Tuulia (2017)
Julku, Erika
Kiiski, Tuulia
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220833
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä on valmistettu sirkuskansio varhaiskasvattajien käytettäväksi heidän toimintansa suunnittelemisen tueksi päivähoidossa. Sirkuskansio on tehty päivähoidon työntekijöiden tarpeeseen, ja sen sisältö on valittu varhaiskasvattajien näkökulmasta. Kansiosta on pyritty tekemään selkeä ja helppokäyttöinen, jotta jokainen varhaiskasvattaja osaa sitä käyttää ja voi hyödyntää kansion materiaaleja varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kolmea lapsen eri kehitysosa-aluetta varhaiskasvatuksessa: sosiaalista-, liikunnallista- sekä taidekasvatuksellista kehitystä. Lisäksi kuvataan, kuinka sirkus voi osaltaan kehittää näitä lapsen kehitysosa-alueita osana päivähoidon arkea. Sirkuksen hyödyntäminen varhaiskasvatuksessa onnistuu parhaiten, kun se liitetään mukaan osaksi jokapäiväistä ja monipuolista toimintaa. Siksi teoriaosuudessa tuodaan esiin sirkuksen hyödyt lapsen kehitykselle monesta eri näkökulmasta, vaikka työn teoria painottuukin erityisesti lapsen sosiaalisen kehityksen tarkasteluun.
Opinnäytetyön toiminnallinen produkti, sirkuskansion valmistaminen, avataan vaiheittain aina sisällön määrittämisestä valmiin kansion kokoamiseen saakka. Sirkuskansion sisältöön on myös vaikuttanut päiväkoti Sakaran henkilökunta. Materiaalisisältö kansioon koottiin yhteisten keskustelujen sekä toisen opiskelijan oman sirkustaiteen osaamisen pohjalta. Sirkusaiheinen kansio sisältää sirkusaiheista musiikkia, kirjallisuutta, askartelua ja temppukortit.
Tämän projektin tuotoksena syntyi 36-sivuinen monipuolista materiaalia kattava sirkuskansio, jota voidaan käyttää kaikissa 5–6-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä. Sirkuskansio voidaan ottaa helposti käyttöön jokaisessa päivähoitoyksikössä ympäri maan, sillä koko kansio löytyy liitteenä tämän opinnäytetyön lopusta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kolmea lapsen eri kehitysosa-aluetta varhaiskasvatuksessa: sosiaalista-, liikunnallista- sekä taidekasvatuksellista kehitystä. Lisäksi kuvataan, kuinka sirkus voi osaltaan kehittää näitä lapsen kehitysosa-alueita osana päivähoidon arkea. Sirkuksen hyödyntäminen varhaiskasvatuksessa onnistuu parhaiten, kun se liitetään mukaan osaksi jokapäiväistä ja monipuolista toimintaa. Siksi teoriaosuudessa tuodaan esiin sirkuksen hyödyt lapsen kehitykselle monesta eri näkökulmasta, vaikka työn teoria painottuukin erityisesti lapsen sosiaalisen kehityksen tarkasteluun.
Opinnäytetyön toiminnallinen produkti, sirkuskansion valmistaminen, avataan vaiheittain aina sisällön määrittämisestä valmiin kansion kokoamiseen saakka. Sirkuskansion sisältöön on myös vaikuttanut päiväkoti Sakaran henkilökunta. Materiaalisisältö kansioon koottiin yhteisten keskustelujen sekä toisen opiskelijan oman sirkustaiteen osaamisen pohjalta. Sirkusaiheinen kansio sisältää sirkusaiheista musiikkia, kirjallisuutta, askartelua ja temppukortit.
Tämän projektin tuotoksena syntyi 36-sivuinen monipuolista materiaalia kattava sirkuskansio, jota voidaan käyttää kaikissa 5–6-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä. Sirkuskansio voidaan ottaa helposti käyttöön jokaisessa päivähoitoyksikössä ympäri maan, sillä koko kansio löytyy liitteenä tämän opinnäytetyön lopusta.