Vaihdettavien hahmojen luonti multipeliin
Montonen, Miika (2017)
Montonen, Miika
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017

Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120678
Tiivistelmä
Pelillistäminen on lisääntynyt huomattavasti viime vuosina ja sitä on alettua kokeilemaan moniin eri aihealueisiin. Tätä on edusauttanut varsinkin Unity-pelimoottorin tuleminen ilmaiseksi kokonaisuudessaan vuonna 2015.
Tässä opinnäytetyössä esittelen, kuinka käyttää Unity-pelimoottoria ja toteuttaa sen Unet komponentilla pelihahmon ulkonäön vaihto peliympäristössä ajonaikana. Aloitan kertomalla, mikä on moninpeli, kuvailemalla on Unityn ja sen toimintoja liittyen ominaisuuksiin, joita tarvittiin käytännöntyössä. Tämä sama myös Unet-komponentin osa-alueessa.
Opinnäytetyöni viimeisessä osa-alueessa käyn läpi toimeksiantoni käytännön työtä ja sen tuloksia. Toimeksiantajana toimivat Työväen Sivistysliitton ja toimeksiantoni oli osa heidän hanketta nimeltä digiosaajaksi työelämään. Mikkelin ammattikorkeakoulu toteutti tähän hankkeeseen moninpelattavan pelin, joille tein käytännön työni.
Tässä opinnäytetyössä esittelen, kuinka käyttää Unity-pelimoottoria ja toteuttaa sen Unet komponentilla pelihahmon ulkonäön vaihto peliympäristössä ajonaikana. Aloitan kertomalla, mikä on moninpeli, kuvailemalla on Unityn ja sen toimintoja liittyen ominaisuuksiin, joita tarvittiin käytännöntyössä. Tämä sama myös Unet-komponentin osa-alueessa.
Opinnäytetyöni viimeisessä osa-alueessa käyn läpi toimeksiantoni käytännön työtä ja sen tuloksia. Toimeksiantajana toimivat Työväen Sivistysliitton ja toimeksiantoni oli osa heidän hanketta nimeltä digiosaajaksi työelämään. Mikkelin ammattikorkeakoulu toteutti tähän hankkeeseen moninpelattavan pelin, joille tein käytännön työni.