Tohmajärven kunnan ruokapalveluiden laatutyön käsikirja
Naumanen, Mira (2017)
Naumanen, Mira
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121320917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121320917
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena laadittiin Tohmajärven kunnan ruokapalveluille laatutyön käsikirja. Ruokapalveluilla oli selkeä tarve laatutyön käsikirjalle, sillä tarkoituksena on parantaa tuotteiden ja palvelujen laatua sekä valmistaa ravitsemuksellisesti ja laadullisesti oikeanlaisia ateriakokonaisuuksia ammattitaidolla. Työn toimeksiantaja on Tohmajärven kunnan ruokapalvelut.
Tämä työ on toiminnallinen opinnäytetyö, sen lähtökohtana on työelämälähtöisyys ja käytännönläheisyys. Työ rajattiin koskemaan Tohmajärven kunnan ruokapalveluiden sisällä tapahtuviin toimintoihin. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin haastatteluita, omaa työkokemusta, kirjallisia lähteitä ja kyselyä. Kyselyn avulla haluttiin selvittää ruokapalveluhenkilöstön osaamista ammattikeittiölaitteiden ja ohjelmien osalta sekä arvioida työtyytyväisyyttä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi laatukäsikirja. Kyselyn tarkoituksena oli saada ammattikeittiölaitteiden ja ohjelmien osaaminen tehokkaaseen käyttöön keittiössä sekä parantaa ruokapalveluhenkilöstön työtyytyväisyyttä sekä se toimii pohjatietona laatu-käsikirjalle ja laatutyön käynnistämiselle.
Laatukäsikirja toimii ruokapalveluille apuna uusien työntekijöiden perehdytyksessä, selkeyttää työnkulkua sekä toimii ruokapalveluhenkilöstölle päivittäisenä työkaluna. Kyselyn tuloksina saatiin tietoa ammattikeittiölaitteiden ja ohjelmien osalta osaamisesta ja työtyytyväisyydestä ruokapalveluissa. Kehittämisen kohteita koettiin olevan muun muassa laitteiden käytössä ja ruoanvalmistustaidoissa. Ruokapalveluiden laatutyötä saadaan parannettua koulutuksella ja perehdytyksellä tarvittaviin kehittämi-senkohteisiin
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena laadittiin Tohmajärven kunnan ruokapalveluille laatutyön käsikirja. Ruokapalveluilla oli selkeä tarve laatutyön käsikirjalle, sillä tarkoituksena on parantaa tuotteiden ja palvelujen laatua sekä valmistaa ravitsemuksellisesti ja laadullisesti oikeanlaisia ateriakokonaisuuksia ammattitaidolla. Työn toimeksiantaja on Tohmajärven kunnan ruokapalvelut.
Tämä työ on toiminnallinen opinnäytetyö, sen lähtökohtana on työelämälähtöisyys ja käytännönläheisyys. Työ rajattiin koskemaan Tohmajärven kunnan ruokapalveluiden sisällä tapahtuviin toimintoihin. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin haastatteluita, omaa työkokemusta, kirjallisia lähteitä ja kyselyä. Kyselyn avulla haluttiin selvittää ruokapalveluhenkilöstön osaamista ammattikeittiölaitteiden ja ohjelmien osalta sekä arvioida työtyytyväisyyttä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi laatukäsikirja. Kyselyn tarkoituksena oli saada ammattikeittiölaitteiden ja ohjelmien osaaminen tehokkaaseen käyttöön keittiössä sekä parantaa ruokapalveluhenkilöstön työtyytyväisyyttä sekä se toimii pohjatietona laatu-käsikirjalle ja laatutyön käynnistämiselle.
Laatukäsikirja toimii ruokapalveluille apuna uusien työntekijöiden perehdytyksessä, selkeyttää työnkulkua sekä toimii ruokapalveluhenkilöstölle päivittäisenä työkaluna. Kyselyn tuloksina saatiin tietoa ammattikeittiölaitteiden ja ohjelmien osalta osaamisesta ja työtyytyväisyydestä ruokapalveluissa. Kehittämisen kohteita koettiin olevan muun muassa laitteiden käytössä ja ruoanvalmistustaidoissa. Ruokapalveluiden laatutyötä saadaan parannettua koulutuksella ja perehdytyksellä tarvittaviin kehittämi-senkohteisiin