Sponsorimyynnin prosessin kehittäminen : Case Suomen Hippos ry
Pakkanen, Etta (2017)
Pakkanen, Etta
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220856
Tiivistelmä
Sponsorointia markkinointiviestinnän keinona hyödyntävien yritysten tietoisuus sponsoroinnin arvontuottamisen mahdollisuuksista on kasvanut, eivätkä perinteiset urheiluareenoiden laitamainokset tahdo enää mennä kaupaksi. Tämän seurauksena useat urheiluorganisaatiot ovat kohdanneet haasteita sponsorimyynnissä. Jotta suomalaista sponsorointiyhteistyötä voitaisiin kehittää, myös urheiluorganisaatioiden on perehdyttävä ja panostettava yhteisen arvonluonnin mahdollisuuksiin omaksumalla yhteistyön markkinointiviestinnälliset elementit sekä tavoitteet.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli mallintaa molemmille osapuolille arvoa luova sponsorimyynnin prosessi raviurheilun keskusjärjestö Suomen Hippos ry:n toiminnan tueksi. Sponsorille arvoa luovia elementtejä tutkittiin kvalitatiivisella tutkimusotteella, suomalaisen urheilusponsoroinnin edelläkävijäyritysten päättäjille suoritetuin teemahaastatteluin. Tutkimuksella pyrittiin vastaamaan tutkimusongelmaan “Millainen on arvonluontia tukeva sponsorimyynnin prosessi?”.
Tutkimuksessa selvisi, että yritykset pyrkivät saavuttamaan arvoa sponsoroinnin avulla erityisesti brändimielikuvan vahvistamisen kautta. Toisaalta mukaan ovat tulleet myös mitattava digitaalinen viestintä ja liidien keräys. Jotta yritysten erilaisiin tarpeisiin ja tavoitteisiin voitaisiin vastata, sponsorimyynnin prosessin on sisällettävä arvonluontia tukevia elementtejä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin 12 sponsorimyynnin prosessiin liitettävää arvonluontia tukevaa elementtiä. Nämä tiivistettiin sponsoroinnilla tavoiteltavan arvon ja B2B-myyntiprosessien teoreettiseen viitekehykseen peilaten seitsemäksi elementiksi. Näistä seitsemästä elementistä muodostettiin lopulta arvonluontia tukeva, iteratiivinen sponsorimyynnin prosessi toimeksiannon antaneelle raviurheilun keskusjärjestö Suomen Hippos ry:lle.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli mallintaa molemmille osapuolille arvoa luova sponsorimyynnin prosessi raviurheilun keskusjärjestö Suomen Hippos ry:n toiminnan tueksi. Sponsorille arvoa luovia elementtejä tutkittiin kvalitatiivisella tutkimusotteella, suomalaisen urheilusponsoroinnin edelläkävijäyritysten päättäjille suoritetuin teemahaastatteluin. Tutkimuksella pyrittiin vastaamaan tutkimusongelmaan “Millainen on arvonluontia tukeva sponsorimyynnin prosessi?”.
Tutkimuksessa selvisi, että yritykset pyrkivät saavuttamaan arvoa sponsoroinnin avulla erityisesti brändimielikuvan vahvistamisen kautta. Toisaalta mukaan ovat tulleet myös mitattava digitaalinen viestintä ja liidien keräys. Jotta yritysten erilaisiin tarpeisiin ja tavoitteisiin voitaisiin vastata, sponsorimyynnin prosessin on sisällettävä arvonluontia tukevia elementtejä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin 12 sponsorimyynnin prosessiin liitettävää arvonluontia tukevaa elementtiä. Nämä tiivistettiin sponsoroinnilla tavoiteltavan arvon ja B2B-myyntiprosessien teoreettiseen viitekehykseen peilaten seitsemäksi elementiksi. Näistä seitsemästä elementistä muodostettiin lopulta arvonluontia tukeva, iteratiivinen sponsorimyynnin prosessi toimeksiannon antaneelle raviurheilun keskusjärjestö Suomen Hippos ry:lle.