Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Oppimisen kehittäminen konetekniikassa vuoden 2020 osaamistarpeet huomioiden

Nieminen, Kari (2010)

 
Avaa tiedosto
Nieminen Kari.pdf (1.462Mt)
Lataukset: 


Nieminen, Kari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004307346
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin yhteiskunnan globalisaation myötä innovatiivisuuden merkityksen lisääntymistä ja sen insinöörien (AMK) koulutukselle asettamia vaatimuksia. Lisäksi tarkasteltiin erilaisia opetus- ja oppimismenetelmiä ja niiden taustalla olevia oppimiskäsityksiä. Tuloksia peilattiin Turun ammattikorkeakoulun, tekniikka, ympäristö ja talous tulosalueen kone- ja tuotantotekniikan koulutusohjelmaan ja siinä energia- ja ympäristötekniikan suuntautumisvaihtoehdon tämänhetkisen opetuksen toteutukseen. Työssä perehdyttiin innovatiivisuuden olemukseen, innovaatioiden perusteisiin ja innovatiiviseen toimintaan oppimisyhteisölähtöisesti.

Tulevaisuuden toimintaympäristöä arvioitaessa perehdyttiin elinkeinoelämän keskusliiton (EK) toteuttamiin tutkimuksiin ja yrityskyselyihin, jotka käsittelivät suomen kone- ja metallituoteteollisuuden näkökantoja vuonna 2020 vaadittavista henkilöstön osaamistarpeista. Kyselyissä käytettiin hyväksi kolmea toimintaympäristön muutosskenaariota. Tutkimuksien tuloksina voidaan mainita, että muuttuva toimintaympäristö asettaa vaatimuksia koulutusjärjestelmän kehittämiselle. Kehittämistarpeet kohdistuvat oppimiskäsityksen tarkasteluun, opetusmenetelmien kehittämiseen monipuolisimmiksi ja joustavimmiksi, byrokratian keventämiseen, verkostoyhteistyön tehostamiseen ja ketteryyden lisäämiseen.

Turun ammattikorkeakoulun kone- ja tuotantotekniikan koulutusohjelman energia- ja ympäristötekniikan suuntautumisvaihtoehdon nykyistä toimintaa ja toimintaympäristöä tarkasteltiin. Tuloksien perusteella arvioitiin edellytyksiä ongelmaperustaisen oppimiskokeilun aloittamiselle kyseisessä suuntautumisvaihtoehdossa. Lisäksi laadittiin koulutusohjelmasta SWOT – analyysi, sekä analyysin perusteella luotiin kolme skenaariota tulosalueelle.

Tämän kehittämisprojektin tuloksia voidaan hyödyntää välittömästi Turun ammattikorkeakoulun koulutusohjelmia uudistettaessa ja opetusprosessia toteutettaessa. Raportti voi avartaa näkemyksiä myös muiden koulutusorganisaatioiden keskuudessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste