Watermaster-monitoimiruoppaajan kapasiteetti
Eskelinen, Antti (2017)
Eskelinen, Antti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121320932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121320932
Tiivistelmä
Aquamec Oy suunnittelee ja valmistuttaa Watermaster-monitoimiruoppaajia Suomessa. Yritys myy ja markkinoi tuotetta ympäri maailmaa. Tuotekehityksen ja markkinoinnin sekä asiakaspalvelun kannalta on tärkeää ymmärtää, mihin Watermaster sen kaikkine työlaitteineen kykenee. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Watermaster-monitoimiruoppaajaa valmistavalle Aquamec Oy:lle järjestelmä, jolla kerätään systemaattisesti tietoa koneen työskentelykapasiteetista eri maalajeilla. Lisäksi tämän opinnäytetyön pohjalta oli tarkoitus tehdä markkinoinnin tukimateriaalia sekä erilaisia koulutusmateriaaleja. Työn pääpaino on asian teoreettisessa näkökulmassa ja sen ymmärtämisessä. Opinnäytetyössä käsiteltävä asia koostuu usean laajan asiakokonaisuuden hallinnasta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi järjestelmä, jolla yritys voi kerätä kapasiteettitietoja eri työlaitteilla. Näitä tietoja hyödynnetään tuotekehityksessä, markkinoinnissa ja asiakaspalvelutilanteissa. Opinnäytetyön pohjalta syntyi myös markkinointimateriaalia, jota on hieman sivuttu myös työssä. Opinnäytetyötä voi jatkossa käyttää myös yrityksen työntekijöiden koulutus- ja perehdyttämismateriaalina vesirakentamisalaan.
Opinnäytetyölle annetut tavoitteet saavutettiin hyvin. Meksikossa suoritettiin yksi kenttätutkimus. Tulokset olivat lupaavia, mikä on positiivista jatkokehittämisen kannalta. Aquamec Oy:n olisi hyvä laajentaa henkilöstön osaamista, koska nyt asian hallinta sekä erilaiset tiedot ja taidot ovat ainoastaan yhden henkilön varassa. Asian ymmärtäminen on tärkeää niin markkinoinnin, asiakaspalvelun kuin tuotekehityksenkin kannalta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi järjestelmä, jolla yritys voi kerätä kapasiteettitietoja eri työlaitteilla. Näitä tietoja hyödynnetään tuotekehityksessä, markkinoinnissa ja asiakaspalvelutilanteissa. Opinnäytetyön pohjalta syntyi myös markkinointimateriaalia, jota on hieman sivuttu myös työssä. Opinnäytetyötä voi jatkossa käyttää myös yrityksen työntekijöiden koulutus- ja perehdyttämismateriaalina vesirakentamisalaan.
Opinnäytetyölle annetut tavoitteet saavutettiin hyvin. Meksikossa suoritettiin yksi kenttätutkimus. Tulokset olivat lupaavia, mikä on positiivista jatkokehittämisen kannalta. Aquamec Oy:n olisi hyvä laajentaa henkilöstön osaamista, koska nyt asian hallinta sekä erilaiset tiedot ja taidot ovat ainoastaan yhden henkilön varassa. Asian ymmärtäminen on tärkeää niin markkinoinnin, asiakaspalvelun kuin tuotekehityksenkin kannalta.