Asiakkaan kanssa : Valmennuksellinen työote koulun sosiaalityössä
Huvila, Anna-Kaija (2010)
Huvila, Anna-Kaija
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078401
Tiivistelmä
Kehittämistyö on kvalitatiivinen osallistuvan havainnoinnin tutkimus. Kehittämistyön tutkimuskysymyksenä on valmennuksellisen työotteen ja vuorovaikutuksen havainnoiminen asiakaskohtaamisessa ja sen tavoitteiden saavuttamisessa. Kehittämistyössä pyritään saamaan tietoutta valmennuksellisen työotteen hyödyllisyydestä opiskelijakuraattorin työssä ammatillisessa oppilaitoksessa. Tässä kehittämistyössä henkilökohtaisen oppimisen ja kehittymisen rooli on merkittävä: tavoitteena on kehittäjän oman ammatillisuuden syventäminen ja laajentaminen.
Työn teoriaosuudessa käsitellään valmennustyön kehittymistä historiasta tähän päivään, mitä valmennuksellinen työote ja vuorovaikutus ovat sekä mitkä ovat asiakkaan ja työntekijän roolit asiakastyössä. Kehittämistyön osallistuvan havainnoinnin osuudessa valmennuksellista työotetta ja vuorovaikutusta kokeillaan ja siitä tuotetaan tietoa. Havainnointi on toteutettu työpäiväkirja muotoisena suoritetusta asiakastyöstä. Havainnointi sisältää työntekijän hiljaista tietoa valmennuksellisesta työotteesta.
Kehittämistyön loppupäätelmänä voidaan todeta, että valmennuksellinen työote on toimiva työmenetelmä kuraattorintyössä, sillä se on yksilöä huomioiva kuraattorin ja nuoren yhteistyöhön pohjautuva menetelmä. Työotteen avulla nuori löytää itse ratkaisun tilanteeseensa eri vaihtoehdoista tapaamisten aikana. Tämä sitouttaa nuorta paremmin saavuttamaan omat tavoitteensa. Työotteeseen perehtyminen on auttanut kehittäjää oman osaamisen syventämisessä ja on myös nostanut esille jatkokehittämisen tarpeita.
Työn teoriaosuudessa käsitellään valmennustyön kehittymistä historiasta tähän päivään, mitä valmennuksellinen työote ja vuorovaikutus ovat sekä mitkä ovat asiakkaan ja työntekijän roolit asiakastyössä. Kehittämistyön osallistuvan havainnoinnin osuudessa valmennuksellista työotetta ja vuorovaikutusta kokeillaan ja siitä tuotetaan tietoa. Havainnointi on toteutettu työpäiväkirja muotoisena suoritetusta asiakastyöstä. Havainnointi sisältää työntekijän hiljaista tietoa valmennuksellisesta työotteesta.
Kehittämistyön loppupäätelmänä voidaan todeta, että valmennuksellinen työote on toimiva työmenetelmä kuraattorintyössä, sillä se on yksilöä huomioiva kuraattorin ja nuoren yhteistyöhön pohjautuva menetelmä. Työotteen avulla nuori löytää itse ratkaisun tilanteeseensa eri vaihtoehdoista tapaamisten aikana. Tämä sitouttaa nuorta paremmin saavuttamaan omat tavoitteensa. Työotteeseen perehtyminen on auttanut kehittäjää oman osaamisen syventämisessä ja on myös nostanut esille jatkokehittämisen tarpeita.