Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakkaan kanssa : Valmennuksellinen työote koulun sosiaalityössä

Huvila, Anna-Kaija (2010)

 
Avaa tiedosto
Huvila_AnnaKaija.pdf (1.020Mt)
Lataukset: 


Huvila, Anna-Kaija
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078401
Tiivistelmä
Kehittämistyö on kvalitatiivinen osallistuvan havainnoinnin tutkimus. Kehittämistyön tutkimuskysymyksenä on valmennuksellisen työotteen ja vuorovaikutuksen havainnoiminen asiakaskohtaamisessa ja sen tavoitteiden saavuttamisessa. Kehittämistyössä pyritään saamaan tietoutta valmennuksellisen työotteen hyödyllisyydestä opiskelijakuraattorin työssä ammatillisessa oppilaitoksessa. Tässä kehittämistyössä henkilökohtaisen oppimisen ja kehittymisen rooli on merkittävä: tavoitteena on kehittäjän oman ammatillisuuden syventäminen ja laajentaminen.

Työn teoriaosuudessa käsitellään valmennustyön kehittymistä historiasta tähän päivään, mitä valmennuksellinen työote ja vuorovaikutus ovat sekä mitkä ovat asiakkaan ja työntekijän roolit asiakastyössä. Kehittämistyön osallistuvan havainnoinnin osuudessa valmennuksellista työotetta ja vuorovaikutusta kokeillaan ja siitä tuotetaan tietoa. Havainnointi on toteutettu työpäiväkirja muotoisena suoritetusta asiakastyöstä. Havainnointi sisältää työntekijän hiljaista tietoa valmennuksellisesta työotteesta.

Kehittämistyön loppupäätelmänä voidaan todeta, että valmennuksellinen työote on toimiva työmenetelmä kuraattorintyössä, sillä se on yksilöä huomioiva kuraattorin ja nuoren yhteistyöhön pohjautuva menetelmä. Työotteen avulla nuori löytää itse ratkaisun tilanteeseensa eri vaihtoehdoista tapaamisten aikana. Tämä sitouttaa nuorta paremmin saavuttamaan omat tavoitteensa. Työotteeseen perehtyminen on auttanut kehittäjää oman osaamisen syventämisessä ja on myös nostanut esille jatkokehittämisen tarpeita.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste