International B2B-telemarketing : experiences from Finnish SME’s
Reinikainen, Teemu (2017)
Reinikainen, Teemu
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419507
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, minkälaisia kansainvälisiä telemarkkinointipuheluita suomalaiset pienet-ja keskisuuret yritykset saavat. Aihetta käsitellään kirjallisuuden sekä tutkimuksen kautta. Opinnäytetyö pyrkii vastaamaan, mitä on kansainvälinen telemarkkinointi B2B-markkinoinnin alalla, ja kuinka tätä liiketoimintaa harjoitetaan. Opinnäytetyö käsittelee myös sitä, mitä telemarkkinoijilta ostetaan ja kuinka usein.
Osana opinnäytetyötä on tehty kyselytutkimus, jonka tarkoitus oli selvittää mm. kuinka usein suomalaiset pienet-ja keskisuuret yritykset saavat markkinointipuheluita, mitä yrityksille tarjotaan ja kuinka aikaa vievää puheluihin vastaaminen ja niiden hoitaminen ovatkaan.
Kyselytutkimus toteutettiin verkkokyselyllä ja kohderyhmänä olivat suomalaiset pienet- ja keskisuuret yritykset sekä yksinyrittäjät jotka toimivat mainonnan ja sisällöntuotannon alalla. Kysely lähetettiin 50:lle yritykselle ja vastausprosentti oli 30%. Kysely sisälsi 13 kysymystä, sekä avoimia että monivalintakysymyksiä.
Yrityksille tehdyn kyselyn suurimpana löytönä oli se, että telemarkkinoijat eivät enää niinkään tarjoa tavaroita vaan erilaisia palveluita, sisältöjä sekä ohjelmia. Voidaan hyvin sanoa, että vain taivas on rajana, kun innokkaat telemarkkinoijat tarjoavat tuotteitaan ja palvelujaan. Eräs löytö oli myös se tosiseikka, että telemarkkinointi puheluihin vastaaminen ei ole niin aikaa vievää kuin luulisi.
Osana opinnäytetyötä on tehty kyselytutkimus, jonka tarkoitus oli selvittää mm. kuinka usein suomalaiset pienet-ja keskisuuret yritykset saavat markkinointipuheluita, mitä yrityksille tarjotaan ja kuinka aikaa vievää puheluihin vastaaminen ja niiden hoitaminen ovatkaan.
Kyselytutkimus toteutettiin verkkokyselyllä ja kohderyhmänä olivat suomalaiset pienet- ja keskisuuret yritykset sekä yksinyrittäjät jotka toimivat mainonnan ja sisällöntuotannon alalla. Kysely lähetettiin 50:lle yritykselle ja vastausprosentti oli 30%. Kysely sisälsi 13 kysymystä, sekä avoimia että monivalintakysymyksiä.
Yrityksille tehdyn kyselyn suurimpana löytönä oli se, että telemarkkinoijat eivät enää niinkään tarjoa tavaroita vaan erilaisia palveluita, sisältöjä sekä ohjelmia. Voidaan hyvin sanoa, että vain taivas on rajana, kun innokkaat telemarkkinoijat tarjoavat tuotteitaan ja palvelujaan. Eräs löytö oli myös se tosiseikka, että telemarkkinointi puheluihin vastaaminen ei ole niin aikaa vievää kuin luulisi.