CRM-JÄRJESTELMÄN KEHITYS- JA KÄYTTÖÖNOTTOSUUNNITELMA CASE-YRITYKSESSÄ
Virtanen, Aleksi (2017)
Virtanen, Aleksi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720179
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia case-yrityksen CRM-järjestelmää ja arvioida sen puutteita ja ominaisuuksia, joiden pohjalta laatia kehityssuunnitelma yrityksen kotimaan markkinoinnin edistämiseksi. Lisäksi tutkittiin projektinohjausta, koulutustarpeita sekä tukimateriaaleja, joita tarvittiin case-yrityksen käyttöönottosuunnitelman laatimiseksi. Tutkimusmenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia.
Työn teoriaosuudessa käsitellään CRM-järjestelmien toiminnallisuuksia ja tietosisältöjä sekä erilaisia käyttöönottoprojekteja ja mitä käyttöönotossa tulee huomioida. Työssä ei käsitellä käyttökoulutusten sisältöjä tai toimittajan valintaprosessia.
Työn empiirisessä osiossa yritykselle laadittiin kehitys- ja käyttöönottosuunnitelma perustuen teoriaosuudessa käsiteltyihin aiheisiin sekä havainnointijakson aikana kerättyyn tietoon.
Case-yrityksen CRM-järjestelmän ongelmat liittyivät pääasiassa analyyttisen tiedon sekä toiminnallisuuksien puutteisiin. Haasteina oli muun muassa asiakkaiden segmentointi sekä kampanjoiden hallinnointi. Havainnointijakson aikana tehtiin tiivistä yhteistyötä case-yrityksen markkinointi- sekä IT-osaston kanssa, jonka perusteella kehityssuunnitelma laadittiin. Kehityssuunnitelman lisäksi laadittiin käyttöönottosuunnitelma, jolloin lopputuotoksena oli kehitys- ja käyttöönottosuunnitelma, jota case-yritys voi tarvittaessa käyttää.
Työn teoriaosuudessa käsitellään CRM-järjestelmien toiminnallisuuksia ja tietosisältöjä sekä erilaisia käyttöönottoprojekteja ja mitä käyttöönotossa tulee huomioida. Työssä ei käsitellä käyttökoulutusten sisältöjä tai toimittajan valintaprosessia.
Työn empiirisessä osiossa yritykselle laadittiin kehitys- ja käyttöönottosuunnitelma perustuen teoriaosuudessa käsiteltyihin aiheisiin sekä havainnointijakson aikana kerättyyn tietoon.
Case-yrityksen CRM-järjestelmän ongelmat liittyivät pääasiassa analyyttisen tiedon sekä toiminnallisuuksien puutteisiin. Haasteina oli muun muassa asiakkaiden segmentointi sekä kampanjoiden hallinnointi. Havainnointijakson aikana tehtiin tiivistä yhteistyötä case-yrityksen markkinointi- sekä IT-osaston kanssa, jonka perusteella kehityssuunnitelma laadittiin. Kehityssuunnitelman lisäksi laadittiin käyttöönottosuunnitelma, jolloin lopputuotoksena oli kehitys- ja käyttöönottosuunnitelma, jota case-yritys voi tarvittaessa käyttää.