Työyhteisöviestinnän toimivuus : Tapaustutkimus ammatillisessa opettajakorkeakoulussa
Poikonen, Kati (2017)
Poikonen, Kati
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121320943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121320943
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää työyhteisöviestinnän tilaa Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa (AOKK). Taustana oli organisaatiossa havaittu tarve sisäisen viestinnän kehittämiselle, jonka perustaksi kaivattiin tutkimustietoa.
Tutkimuskysymykseen ”Miten työyhteisöviestintä toimii AOKKissa?” haettiin vastausta laadullisella tutkimusotteella, teemahaastattelujen avulla. Haastatteluihin, joista osa toteutettiin yksilö- ja osa ryhmähaastatteluina, osallistui yhteensä 15 informanttia. Kerätylle aineistolle tehtiin sisällönanalyysi.
Tutkimustuloksia tarkasteltiin kahdessa osassa, viestintäjärjestelmiin ja viestinnän ilmapiiriin liittyen. Viestintäjärjestelmistä AOKKissa käytettiin eniten sähköpostia, Yammeria, Skype for Businesta ja Elmo-intraa. Todettiin, että massasähköpostin väheneminen on ollut hyvä kehityssuunta, mutta samanaikaisesti jaettavan tiedon määrä on kasvanut ja kanavat lisääntyneet, minkä vuoksi tiedon löytäminen on vaikeutunut. Koettiin, ettei eri kanavien käyttö ole AOKKissa johdonmukaista. Yhteisiä foorumeita, henkilöstökokousta ja OIVAA, pidettiin tärkeinä. Viestinnän ilmapiiri koettiin hyväksi, etenkin keskinäisviestinnässä. Tunnelma koettiin niin turvalliseksi, että erilaisten näkökantojen esittäminen on mahdollista. Tiimiorganisaatioon siirtymisen nähtiin tuoneen jonkin verran haasteita erityisesti johtamis- ja esimiesviestintään. Etätyökulttuuri oli haastateltavien mukaan kehittynyt parempaan suuntaan ja erilaiset käytänteet ovat arkipäiväistymässä.
Tärkeimpänä johtopäätöksenä voidaan todeta, että viestinnän perillemenon varmistamiseksi ammatillisessa opettajakorkeakoulussa on tarpeellista selkiyttää eri kanavien ja foorumien rooleja – mikä tieto löytyy mistäkin. Keskeisinä kehittämisen osa-alueina voidaan pitää myös johtamis- ja muutosviestintää.
Tutkimuskysymykseen ”Miten työyhteisöviestintä toimii AOKKissa?” haettiin vastausta laadullisella tutkimusotteella, teemahaastattelujen avulla. Haastatteluihin, joista osa toteutettiin yksilö- ja osa ryhmähaastatteluina, osallistui yhteensä 15 informanttia. Kerätylle aineistolle tehtiin sisällönanalyysi.
Tutkimustuloksia tarkasteltiin kahdessa osassa, viestintäjärjestelmiin ja viestinnän ilmapiiriin liittyen. Viestintäjärjestelmistä AOKKissa käytettiin eniten sähköpostia, Yammeria, Skype for Businesta ja Elmo-intraa. Todettiin, että massasähköpostin väheneminen on ollut hyvä kehityssuunta, mutta samanaikaisesti jaettavan tiedon määrä on kasvanut ja kanavat lisääntyneet, minkä vuoksi tiedon löytäminen on vaikeutunut. Koettiin, ettei eri kanavien käyttö ole AOKKissa johdonmukaista. Yhteisiä foorumeita, henkilöstökokousta ja OIVAA, pidettiin tärkeinä. Viestinnän ilmapiiri koettiin hyväksi, etenkin keskinäisviestinnässä. Tunnelma koettiin niin turvalliseksi, että erilaisten näkökantojen esittäminen on mahdollista. Tiimiorganisaatioon siirtymisen nähtiin tuoneen jonkin verran haasteita erityisesti johtamis- ja esimiesviestintään. Etätyökulttuuri oli haastateltavien mukaan kehittynyt parempaan suuntaan ja erilaiset käytänteet ovat arkipäiväistymässä.
Tärkeimpänä johtopäätöksenä voidaan todeta, että viestinnän perillemenon varmistamiseksi ammatillisessa opettajakorkeakoulussa on tarpeellista selkiyttää eri kanavien ja foorumien rooleja – mikä tieto löytyy mistäkin. Keskeisinä kehittämisen osa-alueina voidaan pitää myös johtamis- ja muutosviestintää.