A) Thesis consert ’’Le concert’’ 22.09.2017 ; B) The philosophy of music : why is it so slow? Sergiu Celibidache’s essential perception of music
Grumeza, Vadim (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120920378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120920378
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö koostuu taiteellisesta ja kirjallisesta osasta. Taiteellinen osa oli 22. syyskuuta 2017 Martin kirkossa pidetty opinnäytekonsertti. Konserttiohjelma sisälti erilaisia teoksia jousikamariorkesterille. Kapellimestarina oli Lauri Haapanen ja solisteina olivat Vadim Grumeza sekä Pedro Pablo Jadorecettevie Vasquez. Orkesterissa soittivat muusikot, jotka ovat minun ystäviäni ja kollegoitani Turun Taideakatemiasta.
Työn kirjallinen osa käsittelee tulosten analyysia romanialaisen kapellimestarin Sergiu Celibidache:n ainutlaatuisesta ja erityisestä musiikin filosofisesta käsityksestä. Arvioin hänen fenomenologiaansa, joka pohjautuu itämaiseen filosofiaan sekä filosofiseen ajatteluun, joka välittyi hänelle professoreilta Eduard Spranger ja Nicolai Hartmann. Celibidachen musiikkifilosofiaa voidaan käyttää arvokkaana tiedonlähteenä, joka pystyy inspiroimaan orkesterin kapellimestareita ja muita muusikoita ympäri maailmaa. Työn ensisijaisena tarkoituksena on analysoida ja tarjota ideoita, jotka voivat johtaa syvempään käsitykseen musiikin vaikutelmasta ja olemuksesta.
Työn kirjallinen osa käsittelee tulosten analyysia romanialaisen kapellimestarin Sergiu Celibidache:n ainutlaatuisesta ja erityisestä musiikin filosofisesta käsityksestä. Arvioin hänen fenomenologiaansa, joka pohjautuu itämaiseen filosofiaan sekä filosofiseen ajatteluun, joka välittyi hänelle professoreilta Eduard Spranger ja Nicolai Hartmann. Celibidachen musiikkifilosofiaa voidaan käyttää arvokkaana tiedonlähteenä, joka pystyy inspiroimaan orkesterin kapellimestareita ja muita muusikoita ympäri maailmaa. Työn ensisijaisena tarkoituksena on analysoida ja tarjota ideoita, jotka voivat johtaa syvempään käsitykseen musiikin vaikutelmasta ja olemuksesta.