Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten arvio raskaana olevien Hoivaa ja leiki -ryhmänohjaajakoulutuksen merkityksestä

Seppälä, Eveliina (2017)

 
Avaa tiedosto
Seppala_Eveliina.pdf (301.6Kt)
Lataukset: 


Seppälä, Eveliina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421271
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, mitä merkitystä raskaana olevien Hoivaa ja leiki -ryhmänohjaajakoulutuksen käymisellä on sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille. Tavoitteena oli kerätä Lahden Diakonialaitokselle tietoa koulutettujen kokemuksista ja näin ollen kehittää koulutusta toiveiden kautta.

Tutkimuksen kohderyhmänä oli Hoivaa ja leiki -koulutuksen käyneet sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset. Opinnäytetyön avulla haluttiin saada ammattihenkilöstön ääntä kuuluviin ja kerätä palautetta koulutuksesta. Tavoitteena oli herättää keskustelua äidin ja vauvan välisen vuorovaikutuksen ja sitä tukevien työmenetelmien tärkeydestä. Tutkimustehtävänä oli selvittää, millainen merkitys Hoivaa ja leiki -koulutuksen käymisellä on sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille. Tutkimus toteutettiin metodologisena triangulaationa eli sekä kvalitatiivisena että kvantitatiivisena tutkimuksena kyselylomaketta käyttäen. Aineisto koostui 12 koulutuksen käyneen alan ammattilaisen vastauksista. Aineiston analyysissa käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysia.

Opinnäytetyön keskeisimpänä tuloksena voidaan pitää sitä, että koulutuksen käymisellä oli ammattilaisille suuri merkitys. Ammattilaiset olivat sitä mieltä, että ryhmänohjaaja-koulutus antoi riittävästi tietoa ja taidollisia valmiuksia reflektiiviseen työskentelyyn. Ammattilaiset saivat kurssilta myös hyviä kokemuksia uusista hyödyllisistä ja merkityksellisistä työtavoista.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että koulutusta on päästy hyödyntämään käytännön työelämässä ja ammattilaisten reflektiivinen työskentely on lisääntynyt myös heidän tekemässään yksilötyössä. Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta myös, että asiakkailta saatu palaute on ollut positiivista ja tämänkaltaisille kiintymystä edistäville interventioille on tarvetta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste