Viulunsoiton alkeisopetuksessa käytettävä materiaali
Valmari, Marika; Kärnä, Einari (2017)
Valmari, Marika
Kärnä, Einari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421318
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä alkeismateriaalia Suomessa työskentelevillä viulunsoitonopettajilla on käytössä, sekä opettajien kokemuksia käytössä olevan materiaalin toimivuudesta. Työn taustalla oli ajatus saada itselle, sekä tuleville että nykyisille viulunsoitonopettajille kattava yleiskatsaus kaikista käytössä olevista viulukouluista sekä oheismateriaalista.
Alkeismateriaalin käytön ja sen ominaisuuksien selvittämiseksi tehtiin kyselytutkimus, joka lähetettiin viulunsoitonopettajille laajasti ympäri Suomea eri musiikkioppilaitoksiin kattavan otannan saamiseksi. Kyselyn vastauksia analysoitiin laadullisin menetelmin ja tutkimuksessa esille nousseet viulukoulut ja muu materiaali listattiin ylös. Käytössä olevan materiaalin hyviä ja huonoja puolia selvitettiin, sekä verrattiin opetussuunnitelmien perusteiden mukaisiin viulun tasosuoritusohjeisiin.
Käytettyjä viulukouluja ja oheismateriaalia mainittiin yhteensä yli 40 kappaletta. Useimmat opettajat yhdistelivät opetuksessaan useampaa kuin yhtä viulukoulua ja heillä oli tapana etsiä eri oppilaille erilaista materiaalia ja mieluisia kappaleita. Kahta käytetyintä viulukoulua (Viuluni soi ja Iloinen viuluniekka) käyttivät yli 60 % kyselyyn vastanneista opettajista.
Kyselyn tuloksista selvisi, että pääpiirteittäin opettajat olivat tyytyväisiä käyttämäänsä materiaaliin, vaikka ristiriitaisuutta ja erimielisyyttä näkyi vastauksista. He pitivät tärkeänä opetusmateriaalissa mm. loogista etenemistä, kappaleiden tuttuutta, suomenkielisyyttä ja ohjeita opettajille sekä vanhemmille. Vaikka materiaalia löytyi melko paljon, uutta ja nykyaikaisempaa suomenkielistä materiaalia kaivattiin markkinoille.
Alkeismateriaalin käytön ja sen ominaisuuksien selvittämiseksi tehtiin kyselytutkimus, joka lähetettiin viulunsoitonopettajille laajasti ympäri Suomea eri musiikkioppilaitoksiin kattavan otannan saamiseksi. Kyselyn vastauksia analysoitiin laadullisin menetelmin ja tutkimuksessa esille nousseet viulukoulut ja muu materiaali listattiin ylös. Käytössä olevan materiaalin hyviä ja huonoja puolia selvitettiin, sekä verrattiin opetussuunnitelmien perusteiden mukaisiin viulun tasosuoritusohjeisiin.
Käytettyjä viulukouluja ja oheismateriaalia mainittiin yhteensä yli 40 kappaletta. Useimmat opettajat yhdistelivät opetuksessaan useampaa kuin yhtä viulukoulua ja heillä oli tapana etsiä eri oppilaille erilaista materiaalia ja mieluisia kappaleita. Kahta käytetyintä viulukoulua (Viuluni soi ja Iloinen viuluniekka) käyttivät yli 60 % kyselyyn vastanneista opettajista.
Kyselyn tuloksista selvisi, että pääpiirteittäin opettajat olivat tyytyväisiä käyttämäänsä materiaaliin, vaikka ristiriitaisuutta ja erimielisyyttä näkyi vastauksista. He pitivät tärkeänä opetusmateriaalissa mm. loogista etenemistä, kappaleiden tuttuutta, suomenkielisyyttä ja ohjeita opettajille sekä vanhemmille. Vaikka materiaalia löytyi melko paljon, uutta ja nykyaikaisempaa suomenkielistä materiaalia kaivattiin markkinoille.