Verkkokauppatoiminta Venäjälle - uhka vai mahdollisuus
Sindonen, Ekaterina (2017)
Sindonen, Ekaterina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421430
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on Verkkokauppatoiminta Venäjälle – uhka vai mahdollisuus. Opinnäytetyön tekeminen ajoittui syksylle 2017. Aikataulu oli hyvin tiivis ja vajaa kolmen kuu-kauden aikana työ valmistui.
Tutkimuksessa oli toimeksiantajana suomalainen design yritys Yo Zen ja laajennusehdotuk-set ovat tehty heidän liiketoimintaansa silmällä pitäen. Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivi-nen ja menetelminä on käytetty haastattelua sekä teoriaa ja lukuisia tutkimuksia.
Tutkimuksen tavoite oli selvittää, mitä kaikkea jo olemassa olevan yrityksen tulee tietää, ryh-tyessään laajentamaan toimintaansa Venäjän puolelle ja mistä kannattaisi aloittaa. Tutkin ensin verkkokauppaa yleisellä tasolla ja sen jälkeen kansainvälisesti. Lisäksi selvitin venäläis-ten kuluttajien ostotottumuksia ja taloudellista tilannetta maassa, mikä on vahvasti kytköksis-sä heidän kulutustottumuksiin. Lopuksi, tein omat johtopäätökset, että miten ja mistä kannat-taa aloittaa. Päätelmänä olikin, että ensisijaisesti suurin haaste on kielimuuri, mikä hoituisi kääntämällä verkkosivuston venäjänkieliseksi. Toinen haaste oli tuotteen markkinointi ja kol-mas tuotekopioilta suojautuminen.
Asiasanat
Venäjä,
Tutkimuksessa oli toimeksiantajana suomalainen design yritys Yo Zen ja laajennusehdotuk-set ovat tehty heidän liiketoimintaansa silmällä pitäen. Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivi-nen ja menetelminä on käytetty haastattelua sekä teoriaa ja lukuisia tutkimuksia.
Tutkimuksen tavoite oli selvittää, mitä kaikkea jo olemassa olevan yrityksen tulee tietää, ryh-tyessään laajentamaan toimintaansa Venäjän puolelle ja mistä kannattaisi aloittaa. Tutkin ensin verkkokauppaa yleisellä tasolla ja sen jälkeen kansainvälisesti. Lisäksi selvitin venäläis-ten kuluttajien ostotottumuksia ja taloudellista tilannetta maassa, mikä on vahvasti kytköksis-sä heidän kulutustottumuksiin. Lopuksi, tein omat johtopäätökset, että miten ja mistä kannat-taa aloittaa. Päätelmänä olikin, että ensisijaisesti suurin haaste on kielimuuri, mikä hoituisi kääntämällä verkkosivuston venäjänkieliseksi. Toinen haaste oli tuotteen markkinointi ja kol-mas tuotekopioilta suojautuminen.
Asiasanat
Venäjä,