IMGUI EXTENSIONS IN UNITY3D
Paju, Petteri (2017)
Paju, Petteri
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421419
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia ja havainnollistaa kuinka Unity 3d pelimoottorin käyttöliittymää voidaan laajentaa. Editori laajennukset voivat lisätä Unityn editoriin uusia työkaluja ja toimintoja. Editori laajennukset voivat hyödyntää pelinkehitystö, parantamalla työnkulkua, vähentämällä virheitä ja automatisoimalla yleisiä tehtäviä. Editori laajennukset rakennetaan Unityn sisään joko visuaalisina työkaluina tai automatisoituina komentoina, jotka voidaan aktivoida napeilla.
Opinnäytetyö sisältää sekä teoriaa, että käytäntöä, siitä kuinka Unityn editori toimii. Käyttöliittymä esittelee teorian Unityn käyttöliittymästä, sekä yleiset elementit joita käytetään editori laajennusten toteuttamiseen. Koska tästä aiheesta ei ole useita aikaisempia opinnäytetöitä, tavoitteena on tarjota selkeitä esimerkkejä, jotka demonstroivat editori laajennusten toiminnollisuutta. Opinnäytetyön lopussa esitellään käytännönosuus, jonka aiheena oli luoda esimerkki peli, jonka kehityksen tueksi luotiin erilaisia editori laajennuksia. Päätavoitteena oli esitellä eri tapoja, kuinka editori laajennuksia voidaan käyttää.
Vaikka aiheeseen liittyy joitakin toimintoja ja aihealueita, jotka jäivät työn ulkopuolelle, työ onnistuneesti käsitteli tärkeimmät aihealueet, jotka liittyvät editori laajennuksiin. Yleisellä tasolla työ kävi läpi perusasiat, muutamia yleisiä käytäntöjä sekä edistyneempiä menetelmiä. Käytännönosuus demonstroi mainiosti mahdollisuuksia, joita editorilaajennukset tarjoavat.
Opinnäytetyö sisältää sekä teoriaa, että käytäntöä, siitä kuinka Unityn editori toimii. Käyttöliittymä esittelee teorian Unityn käyttöliittymästä, sekä yleiset elementit joita käytetään editori laajennusten toteuttamiseen. Koska tästä aiheesta ei ole useita aikaisempia opinnäytetöitä, tavoitteena on tarjota selkeitä esimerkkejä, jotka demonstroivat editori laajennusten toiminnollisuutta. Opinnäytetyön lopussa esitellään käytännönosuus, jonka aiheena oli luoda esimerkki peli, jonka kehityksen tueksi luotiin erilaisia editori laajennuksia. Päätavoitteena oli esitellä eri tapoja, kuinka editori laajennuksia voidaan käyttää.
Vaikka aiheeseen liittyy joitakin toimintoja ja aihealueita, jotka jäivät työn ulkopuolelle, työ onnistuneesti käsitteli tärkeimmät aihealueet, jotka liittyvät editori laajennuksiin. Yleisellä tasolla työ kävi läpi perusasiat, muutamia yleisiä käytäntöjä sekä edistyneempiä menetelmiä. Käytännönosuus demonstroi mainiosti mahdollisuuksia, joita editorilaajennukset tarjoavat.