Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Copywriterin työ digitalisoituneella mainosalalla

Walin, Jenna (2017)

Avaa tiedosto
Walin_Jenna.pdf (1.089Mt)
Lataukset: 


Walin, Jenna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421459
Tiivistelmä
Mainosala on kokenut suuria muutoksia viimeisen kymmenen vuoden aikana digitaalisen murroksen vuoksi. 2010-luvulla digitaalisuuden hallinta on työelämässä välttämätön taito: työnkuvat ja työtavat ovat radikaalisti muuttuneet. Copywriterin työ on suunnitella ajan henkeen iskeviä mainostekstejä, joten digitaalisen murroksen aiheuttamien muutosten hyödyntäminen ja copywriterin työparina toimiva Art Director eli AD, ovat ratkaisevassa asemassa myös copywriterin asiakkaiden menestymisen kannalta.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, miten digitaalinen murros on vaikuttanut mainosalaan. Tavoitteena on selvittää, mitä muutoksia digitalisaatio on vaatinut copywriterilta, mitkä ovat digitalisoituneen copywriterin ominaisuuksia tai edellytyksiä, sekä tarkastella työparin merkitystä copywriterin toimenkuvalle.

Työn teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta osasta: Mainosala sekä copywriting, joita tarkastellaan lähinnä digitaalisen murroksen kautta. Työn alussa käsitellään mainosalaa ilmiönä, esitellään copywriterin toimenkuvaa sekä tarkastellaan digitaalisen murroksen haasteita ja mahdollisuuksia alalla sekä tutkitaan työparin merkitystä copywriterille.

Empiirinen osuus koostuu kvantitatiivisesta kyselytutkimuksesta. Kyselylomake lähetettiin 172 copywriterille ja Art Director -nimikkeellä toimivalle anonyymille henkilölle. Kyselytutkimukseen vastasi 52 henkilöä. Vastausprosentti oli 30,23 %. Tutkimusaineisto on kerätty lokakuun 2017 aikana.

Tutkimustulosten mukaan voidaan todeta, että digitaalinen murros on vaikuttanut mainosalaan: alalla työskentelevät henkilöt ovat kokeneet digitalisoitumisen muuttaneen työkenttää pääsääntöisesti positiiviseen suuntaan, ja he uskovat sen vielä muuttuvan seuraavan viiden vuoden aikana. Digitalisaation myötä kilpailun koettiin kiristyneen mainosalalla, koska uusien toimijoiden nouseminen markkinoille on helpompaa internetin aikakaudella. Vastaajat kertoivat säilyttävän kilpailukykynsä ja torjuvansa työttömyydenuhkaa tekemällä yhteistyötä muiden alan toimijoiden kanssa ja ottamalla digiteknologian vahvasti osaksi arkityöskentelyä. Suurimmaksi esteeksi digitaalisten työskentelytapojen omaksumiselle nousi informaatioähky. Lisäksi vastaajien mielestä digitaalisesti menestyneet copywriterit ovat toimintatavoiltaan digitaalisempia, kuin työpaikalla todellisuudessa toteutuvat toimintatavat mahdollistavat. Työparilta copywriterit odottavat eniten inhimillisiä piirteitä, eritoten luotettavuutta ja luovuutta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste