Etäluettavien vesimittareiden luentatietoon liittyviä vastuukysymyksiä
Hakonen, Sini (2017)
Hakonen, Sini
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421421
Tiivistelmä
Forssan vesihuoltoliikelaitos on asentanut kuluttaja-asiakkailleen yhteensä noin 3 700 radioaaltojen avulla kaukoluettavaa vesimittaria. Ensimmäisenä tämän kokoluokan laitoksena Suomessa Forssassa on mietittävä myös etäluentatietoon liittyviä vastuukysymyksiä, minkä takia tämä opinnäytetyö tilattiin. Muissa kaupungeissa on ollut ollut kaupunginosan laajuisia kokeiluja, joissa on testattu etäluentaa erilaisella teknologialla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kesän 2017 aikana mittareiden etäluentaan liittyviä vastuukysymyksiä ja pitäisi huomioida uusissa toimitusehdoissa, sekä liittymis- ja käyttösopimuksen ehdoissa. Lisäksi tarkastellaan veden kulutuksen mittaamiseen sekä kuluttajan ja vesilaitoksen väliseen suhteeseen liittyvää lainsäädäntöä. Työssä esitellään lyhyesti, millaista teknologiaa Forssassa käytetään veden mittaamiseen sekä, miten kunnallinen liikelaitos toimii.
Tilaaja oli kiinnostunut selvittämään laitoksen lojaliteettivelvoitteen asiakasta kohtaan tilanteessa, jossa mittari lähettää infokoodin tai kulutuslukema on kohteeseen nähden epätavallinen. Vahinkotilanteessa molempien osapuolten on toimittava vahinkojen minimoimiseksi. Joten uusiin toimitusehtoihin on syytä kirjata, että laitokselta otetaan yhteyttä asiakkaaseen, jos havaitaan toimenpiteitä vaativa tilanne.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kesän 2017 aikana mittareiden etäluentaan liittyviä vastuukysymyksiä ja pitäisi huomioida uusissa toimitusehdoissa, sekä liittymis- ja käyttösopimuksen ehdoissa. Lisäksi tarkastellaan veden kulutuksen mittaamiseen sekä kuluttajan ja vesilaitoksen väliseen suhteeseen liittyvää lainsäädäntöä. Työssä esitellään lyhyesti, millaista teknologiaa Forssassa käytetään veden mittaamiseen sekä, miten kunnallinen liikelaitos toimii.
Tilaaja oli kiinnostunut selvittämään laitoksen lojaliteettivelvoitteen asiakasta kohtaan tilanteessa, jossa mittari lähettää infokoodin tai kulutuslukema on kohteeseen nähden epätavallinen. Vahinkotilanteessa molempien osapuolten on toimittava vahinkojen minimoimiseksi. Joten uusiin toimitusehtoihin on syytä kirjata, että laitokselta otetaan yhteyttä asiakkaaseen, jos havaitaan toimenpiteitä vaativa tilanne.