Päiväkodin työntekijöiden ja huoltajien yhteinen tietoisuus varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksista
Heikinmäki, Enni; Mattila, Tuulikki (2017)
Heikinmäki, Enni
Mattila, Tuulikki
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220728
Tiivistelmä
Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositusten (2016) mukaisesti lasten tulisi liikkua päivittäin kolme tuntia. Pohja terveyttä edistävälle elämäntavalle luodaan jo lapsuudessa, ja sen vaikutukset ulottuvat pitkälle aikuisikään saakka. Lasten huoltajat ja varhaiskasvatusympäristö ovat merkittävässä roolissa tukemassa fyysisesti terveellisen elämäntavan syntymistä ja suositusten päivittäistä toteutumista. Huoltajien ja varhaiskasvattajien toimivan yhteistyön kannalta molemminpuolisen tietoisuuden lisääminen on ensiarvoista.
Tutkimus toteutettiin Norolan päiväkodissa Jyväskylässä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää 3-5-vuotiaiden lasten huoltajien ja päiväkodin työntekijöiden yhteistä tietoisuutta fyysisen aktiivisuuden suositusten toteutumisesta lapsen päivässä. Tutkimuksen avulla pyrittiin löytämään keinoja tietoisuuden kehittämiseen sekä saamaan selville työntekijöiden ja huoltajien ajatuksia liikunnan merkityksestä 3-5-vuotiaille lapsille. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita myös siitä, mitä päiväkodissa tapahtuva liikuntakasvatus on ja kuinka sitä pystyttäisiin kehittämään. Tutkimus toteutettiin kunnallisessa päiväkodissa työntekijöiden haastattelun ja huoltajille suunnatun Webropol-kyselylomakkeen avulla.
Tulosten perusteella päiväkodin työntekijät arvioivat lapselle kertyvän enemmän fyysistä aktiivisuutta kuin lasten huoltajat. Kokonaisuudessaan huoltajat arvioivat fyysistä aktiivisuutta kertyvän arkipäivisin 3 tuntia ja 17 minuuttia, joka täyttää suositusten mukaisen määrän. Viikonloppuisin suositukset eivät täyttyneet. Päiväkodista saamansa tiedon lapsen fyysisestä aktiivisuudesta huoltajat kokivat riittävänä. Tieto vaihdettiin yleisesti lapsen haku- ja vientitilanteissa ja sen toivottiin olevan myös jatkossa monipuolista. Tutkimuksen mukaan sekä huoltajat että päiväkodin työntekijät kokivat lasten fyysisen aktiivisuuden tärkeänä.
Tutkimus toteutettiin Norolan päiväkodissa Jyväskylässä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää 3-5-vuotiaiden lasten huoltajien ja päiväkodin työntekijöiden yhteistä tietoisuutta fyysisen aktiivisuuden suositusten toteutumisesta lapsen päivässä. Tutkimuksen avulla pyrittiin löytämään keinoja tietoisuuden kehittämiseen sekä saamaan selville työntekijöiden ja huoltajien ajatuksia liikunnan merkityksestä 3-5-vuotiaille lapsille. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita myös siitä, mitä päiväkodissa tapahtuva liikuntakasvatus on ja kuinka sitä pystyttäisiin kehittämään. Tutkimus toteutettiin kunnallisessa päiväkodissa työntekijöiden haastattelun ja huoltajille suunnatun Webropol-kyselylomakkeen avulla.
Tulosten perusteella päiväkodin työntekijät arvioivat lapselle kertyvän enemmän fyysistä aktiivisuutta kuin lasten huoltajat. Kokonaisuudessaan huoltajat arvioivat fyysistä aktiivisuutta kertyvän arkipäivisin 3 tuntia ja 17 minuuttia, joka täyttää suositusten mukaisen määrän. Viikonloppuisin suositukset eivät täyttyneet. Päiväkodista saamansa tiedon lapsen fyysisestä aktiivisuudesta huoltajat kokivat riittävänä. Tieto vaihdettiin yleisesti lapsen haku- ja vientitilanteissa ja sen toivottiin olevan myös jatkossa monipuolista. Tutkimuksen mukaan sekä huoltajat että päiväkodin työntekijät kokivat lasten fyysisen aktiivisuuden tärkeänä.