Ota yksi kansalaistaidoista haltuusi -uskalla auttaa ja elvyttää : Elvytystaitoja kuudesluokkalaisille
Silvennoinen, Neea; Korpela, Meini (2017)
Silvennoinen, Neea
Korpela, Meini
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220744
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla oli kiinnostus lastenhoitotyön ja akuuttihoitotyön yhdistämisestä, sekä toteuttamisesta. Opinnäytetyön idea opettaa elvytystaitoja alakouluikäisille tuli uutisesta, jossa kerrottiin lasten oppivan elvytystaidot oppitunnin aikana, sekä elvytystaitojen opettamisen tulevan opetussuunnitelmaan.
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoituksena järjestää elvytysopetus, jonka aikana kuudesluokkalaisille opetetaan painelu-puhalluselvytys. Tavoitteena oli lisätä tietoa ja taitoa elvytyksestä, sillä yhteiskunnallisesti on merkittävää, että painelu-puhalluselvytystä osaavat antaa useat eri ikäiset kansalaiset, mukaan lukien lapset ja nuoret. Elvytystaidoilla voidaan parhaimmassa tapauksessa pelastaa ihmishenki. Opinnäytetyö toteutettiin keräämällä tietoa elvytyksestä ja sen opettamisesta, sekä opettamalla elvytystä kuudesluokkalaisille. Opinnäytetyö pohjautuu erilaisiin artikkeleihin englannin- ja suomenkielisistä lähteistä. Hakusanoina käytettiin elvytystä, kuudesluokkalaista, elvyttämistä ja opettamista.
Opetustuokion jälkeen oppilailta kerättiin palautetta oppimiskokemuksesta. Opinnäytetyön tulokset saatiin oppilaiden täyttämän palautteen avulla. Oppilaat kokivat oppineensa paremmin kohdata eloton ja aloittaa paineluelvytys. Kuitenkin puhalluselvytys koettiin vieraaksi ja ”inhottavaksi”, eikä suurin osa oppilaista halunnut kokeilla sitä nukeille. Pääasiassa oppilaiden palautteessa tuli esiin, että opetuksen aikana opittiin uutta ja opetustapa oli hyvä.
Opetuksen suunnittelussa tärkeää oli suhteuttaa tarvittava teoriaopetuksen määrä, niin, että myös käytännön harjoittelulle jäi riittävästi aikaa. Jatkossa opetuksen suunnittelua voitaisiin kehittää lisäämällä siihen defibrillaattorin käyttö. Tai tutkia esimerkiksi mikä olisi optimaalinen ryhmäkoko elvytyksen opettamisessa.
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoituksena järjestää elvytysopetus, jonka aikana kuudesluokkalaisille opetetaan painelu-puhalluselvytys. Tavoitteena oli lisätä tietoa ja taitoa elvytyksestä, sillä yhteiskunnallisesti on merkittävää, että painelu-puhalluselvytystä osaavat antaa useat eri ikäiset kansalaiset, mukaan lukien lapset ja nuoret. Elvytystaidoilla voidaan parhaimmassa tapauksessa pelastaa ihmishenki. Opinnäytetyö toteutettiin keräämällä tietoa elvytyksestä ja sen opettamisesta, sekä opettamalla elvytystä kuudesluokkalaisille. Opinnäytetyö pohjautuu erilaisiin artikkeleihin englannin- ja suomenkielisistä lähteistä. Hakusanoina käytettiin elvytystä, kuudesluokkalaista, elvyttämistä ja opettamista.
Opetustuokion jälkeen oppilailta kerättiin palautetta oppimiskokemuksesta. Opinnäytetyön tulokset saatiin oppilaiden täyttämän palautteen avulla. Oppilaat kokivat oppineensa paremmin kohdata eloton ja aloittaa paineluelvytys. Kuitenkin puhalluselvytys koettiin vieraaksi ja ”inhottavaksi”, eikä suurin osa oppilaista halunnut kokeilla sitä nukeille. Pääasiassa oppilaiden palautteessa tuli esiin, että opetuksen aikana opittiin uutta ja opetustapa oli hyvä.
Opetuksen suunnittelussa tärkeää oli suhteuttaa tarvittava teoriaopetuksen määrä, niin, että myös käytännön harjoittelulle jäi riittävästi aikaa. Jatkossa opetuksen suunnittelua voitaisiin kehittää lisäämällä siihen defibrillaattorin käyttö. Tai tutkia esimerkiksi mikä olisi optimaalinen ryhmäkoko elvytyksen opettamisessa.