Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Äitien kokemuksia Asperger-lapsen toiminnasta ja toiminnallisesta identiteetistä

Ala-Nissilä, Hetamaria (2017)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Ala-Nissila_Hetamaria.pdf (443.7Kt)
Lataukset: 


Ala-Nissilä, Hetamaria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521493
Tiivistelmä
Toiminnallinen identiteetti tarkoittaa ihmisen käsitystä toiminnallisesta minästään ja historiastaan. Lapsuusajan toiminnallisen identiteetin tutkimuksen, etenkin erityislapsiin liittyvän, voidaan sanoa olevan vasta aluillaan. Toiminnallisen identiteetin lähikäsitteisiin kuuluvat identiteetti, toiminnallinen minäkäsitys sekä toiminnalliset roolit. Myös toimijuuden käsite on lähellä toiminnallisen identiteetin käsitystä.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa kuntoutuksen ammattilaisille, perheille sekä koulun henkilökunnalle siitä, millainen kokemus Asperger-lasten vanhemmilla on lapsensa toiminnasta ja toiminnallisesta identiteetistä, sekä toimia tällä tavalla lapsen elämään liittyvien tahojen yhteistyötä ja –ymmärrystä tukien. Tavoitteena oli selvittää, miten äidit As-lapsensa toimintaa kuvailevat, ja millaisia toiminnallisia identiteettejä äitien kuvauksista löytyy. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin sähköisesti kirjoituspyynnöllä, puolistrukturoitujen kysymysten avulla. Aineisto koostui kolmesta As-lapsen äidin kirjoituksesta. Iältään lapset olivat 8-13-vuotiaita. Aineiston analyysissä käytettiin sisällönanalyysiä.

Opinnäytetyön tuloksena löytyi seitsemän teemaa, jotka nousivat esiin äitien kuvaillessa Asperger-lapsensa toimintaa. Näitä olivat sosiaalinen vuorovaikutus ja siihen liittyvät haasteet, toiminnanohjaus ja siihen liittyvät haasteet, lapselle mielekäs toiminta, lapsen vahvuudet, lapsen toiminnan vaikutukset perhe-elämään ja arkeen, aistien yli- ja aliherkkyydet sekä lapsen liikkuminen. Äitien kirjoitelmista löytyi kaksi erilaista toiminnallisen identiteetin tyyppiä: negatiivissävytteinen toiminnallinen identiteetti sekä positiivissävytteinen toiminnallinen identiteetti.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste