Menetelmiä autismikirjon lapsen leikin tukemiseen
Kaipainen, Jenni (2017)
Kaipainen, Jenni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121320933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121320933
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää tehokkaita menetelmiä, joita erityisesti toimintatera-peutit voivat käyttää työskennellessään autistisen lapsen kanssa. Tarkoituksena oli kerätä menetelmiä autismikirjon lapsen leikin tukemiseen. Autismikirjon lapsen kielen ja puheen kehitys sekä kognitiivinen ja sosiaalinen kehitys on usein viivästynyt. Erilainen kehityskulku heijastuu myös leikkitaitoihin. Autismikirjon lapsen leikki on usein kaavamaista eikä hän omaksu leikin sosiaalista merkitystä.
Tutkimusmenetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineistoa löydettiin seuraavista tie-tokannoista: Cinahl with full text, Janet: Jyväskylän ammattikorkeakoulun kirjasto ja OTsee-ker. Käytimme englanninkielisiä hakusanoja: therap*, play*, occupation*, communica-tion*, childr*, autism* ja visual*. Aineiston haussa käytettiin sisäänottokriteereinä seuraa-via: julkaisuvuosi 2007–2017, Full text, 2-5 – vuotiaat ja Academic journal. Kirjallisuuskat-saukseen valittiin neljä tiedonlähdettä, joissa esiteltiin erilaisia menetelmiä autistisen lap-sen leikin tukemiseen.
Kirjallisuuskatsauksen avulla löydettiin seuraavat menetelmät: Learn to Play, käsikirjoitettu leikki, videolta mallintaminen sekä Pivotal Response Training (PRT). Kolmessa menetel-mässä käytetään hyväksi sitä, että autistisen henkilön on helpompi vastaanottaa visuaalista informaatiota auditiiviseen verrattuna. Tutkimuksissa oli visualisoitu leikki tai leikin ohjeet käyttämällä kuvia, videoita tai näyttelemistä. Myös leikkitovereiden käyttäytyminen oli suuressa osassa eri menetelmiä. Autististen lasten kanssa leikkivillä normaalisti kehittyvillä vertaislapsilla on menetelmissä suuri rooli leikkiin rohkaisemisessa ja heitä opetetaan au-tistisen leikkitovereiden kanssa leikkimiseen.
Tutkimusmenetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineistoa löydettiin seuraavista tie-tokannoista: Cinahl with full text, Janet: Jyväskylän ammattikorkeakoulun kirjasto ja OTsee-ker. Käytimme englanninkielisiä hakusanoja: therap*, play*, occupation*, communica-tion*, childr*, autism* ja visual*. Aineiston haussa käytettiin sisäänottokriteereinä seuraa-via: julkaisuvuosi 2007–2017, Full text, 2-5 – vuotiaat ja Academic journal. Kirjallisuuskat-saukseen valittiin neljä tiedonlähdettä, joissa esiteltiin erilaisia menetelmiä autistisen lap-sen leikin tukemiseen.
Kirjallisuuskatsauksen avulla löydettiin seuraavat menetelmät: Learn to Play, käsikirjoitettu leikki, videolta mallintaminen sekä Pivotal Response Training (PRT). Kolmessa menetel-mässä käytetään hyväksi sitä, että autistisen henkilön on helpompi vastaanottaa visuaalista informaatiota auditiiviseen verrattuna. Tutkimuksissa oli visualisoitu leikki tai leikin ohjeet käyttämällä kuvia, videoita tai näyttelemistä. Myös leikkitovereiden käyttäytyminen oli suuressa osassa eri menetelmiä. Autististen lasten kanssa leikkivillä normaalisti kehittyvillä vertaislapsilla on menetelmissä suuri rooli leikkiin rohkaisemisessa ja heitä opetetaan au-tistisen leikkitovereiden kanssa leikkimiseen.