Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kokemuksia palvelumuotoilun työkalujen käytöstä koulutuksen kehittämisessä

Veijanen, Johanna (2017)

Avaa tiedosto
Veijanen_Johanna.pdf (24.41Mt)
Lataukset: 


Veijanen, Johanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121621628
Tiivistelmä
Ammatillinen koulutus on muutosten keskellä. Vuoden 2018 alusta lait ammatillisesta peruskoulutuksesta ja ammatillisesta aikuiskoulutuksesta yhdistetään uudeksi laiksi, jossa keskeisenä lähtökohtana on osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys. Uudistus koskee koulutuksen rahoitusta, ohjausta, tutkintorakennetta, koulutuksen toteuttamismuotoja sekä järjestäjärakennetta. Uudistuksia on tapahtunut myös media-alalla, jonka perustutkinnon perusteet opetushallitus uudisti vuoden 2016 aikana. Media-alan perustutkinnossa yhdistettiin ja korvattiin audiovisuaalisen viestinnän ja painoviestinnän perustutkinnot. Syntyi media-alan perustutkinto, joka sisältää kolme osaamisalaa: audiovisuaalinen viestintä, julkaisutuotanto ja painotuotanto.

Uusien työkalujen ja menetelmien löytäminen on ajankohtaista lukuisten muutosten keskellä. Palvelumuotoilu on pinnalla oleva menetelmä, jonka avulla uudistetaan ja kehitetään palveluita. Kehittämishankkeen tavoitteena on kehittää media-alan opetusta Tampereen seudun ammattiopiston Hepolamminkadun toimipisteessä ja soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä kehittämishankkeen tutkimuksessa, jonka avulla etsittiin ja testattiin palvelu-muotoilun työkaluja.

Tämä työ on tapaustutkimus, jonka tavoitteena on tutkitun tiedon tuottaminen kehittämistyön tueksi. Tapaustutkimuksen avulla saadaan kehittämisideoita tai ratkaisuehdotuksia tutkimusongelmaan sekä tutkitaan kohdetta sen omassa ympäristössä. Kehittämishanke on palvelumuotoiluprosessi, joka tukee tapaustutkimuksen määritelmää, sillä menetelmässä mallinnetaan ja visualisoidaan koko toimintaympäristö. Palvelumuotoilun luonteeseen kuuluu, että tutkimuksen aikana nousseet kehitysideat ohjaavat tutkimuksen toteutumista.

Kehittämishankkeessa palvelumuotoilun työkaluja käytetään asiakasymmärryksen hankkimiseen, koulutuksen haasteiden tunnistamisessa ja ideoinnin tukena. Palvelumuotoilun työkaluilla osallistetaan niin opiskelijoita kuin henkilökuntaa ja työelämää. Jatkuva kehittäminen on elinehto koulutuspalvelujen menestymiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste