Kokemuksia palvelumuotoilun työkalujen käytöstä koulutuksen kehittämisessä
Veijanen, Johanna (2017)
Veijanen, Johanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121621628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121621628
Tiivistelmä
Ammatillinen koulutus on muutosten keskellä. Vuoden 2018 alusta lait ammatillisesta peruskoulutuksesta ja ammatillisesta aikuiskoulutuksesta yhdistetään uudeksi laiksi, jossa keskeisenä lähtökohtana on osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys. Uudistus koskee koulutuksen rahoitusta, ohjausta, tutkintorakennetta, koulutuksen toteuttamismuotoja sekä järjestäjärakennetta. Uudistuksia on tapahtunut myös media-alalla, jonka perustutkinnon perusteet opetushallitus uudisti vuoden 2016 aikana. Media-alan perustutkinnossa yhdistettiin ja korvattiin audiovisuaalisen viestinnän ja painoviestinnän perustutkinnot. Syntyi media-alan perustutkinto, joka sisältää kolme osaamisalaa: audiovisuaalinen viestintä, julkaisutuotanto ja painotuotanto.
Uusien työkalujen ja menetelmien löytäminen on ajankohtaista lukuisten muutosten keskellä. Palvelumuotoilu on pinnalla oleva menetelmä, jonka avulla uudistetaan ja kehitetään palveluita. Kehittämishankkeen tavoitteena on kehittää media-alan opetusta Tampereen seudun ammattiopiston Hepolamminkadun toimipisteessä ja soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä kehittämishankkeen tutkimuksessa, jonka avulla etsittiin ja testattiin palvelu-muotoilun työkaluja.
Tämä työ on tapaustutkimus, jonka tavoitteena on tutkitun tiedon tuottaminen kehittämistyön tueksi. Tapaustutkimuksen avulla saadaan kehittämisideoita tai ratkaisuehdotuksia tutkimusongelmaan sekä tutkitaan kohdetta sen omassa ympäristössä. Kehittämishanke on palvelumuotoiluprosessi, joka tukee tapaustutkimuksen määritelmää, sillä menetelmässä mallinnetaan ja visualisoidaan koko toimintaympäristö. Palvelumuotoilun luonteeseen kuuluu, että tutkimuksen aikana nousseet kehitysideat ohjaavat tutkimuksen toteutumista.
Kehittämishankkeessa palvelumuotoilun työkaluja käytetään asiakasymmärryksen hankkimiseen, koulutuksen haasteiden tunnistamisessa ja ideoinnin tukena. Palvelumuotoilun työkaluilla osallistetaan niin opiskelijoita kuin henkilökuntaa ja työelämää. Jatkuva kehittäminen on elinehto koulutuspalvelujen menestymiseen.
Uusien työkalujen ja menetelmien löytäminen on ajankohtaista lukuisten muutosten keskellä. Palvelumuotoilu on pinnalla oleva menetelmä, jonka avulla uudistetaan ja kehitetään palveluita. Kehittämishankkeen tavoitteena on kehittää media-alan opetusta Tampereen seudun ammattiopiston Hepolamminkadun toimipisteessä ja soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä kehittämishankkeen tutkimuksessa, jonka avulla etsittiin ja testattiin palvelu-muotoilun työkaluja.
Tämä työ on tapaustutkimus, jonka tavoitteena on tutkitun tiedon tuottaminen kehittämistyön tueksi. Tapaustutkimuksen avulla saadaan kehittämisideoita tai ratkaisuehdotuksia tutkimusongelmaan sekä tutkitaan kohdetta sen omassa ympäristössä. Kehittämishanke on palvelumuotoiluprosessi, joka tukee tapaustutkimuksen määritelmää, sillä menetelmässä mallinnetaan ja visualisoidaan koko toimintaympäristö. Palvelumuotoilun luonteeseen kuuluu, että tutkimuksen aikana nousseet kehitysideat ohjaavat tutkimuksen toteutumista.
Kehittämishankkeessa palvelumuotoilun työkaluja käytetään asiakasymmärryksen hankkimiseen, koulutuksen haasteiden tunnistamisessa ja ideoinnin tukena. Palvelumuotoilun työkaluilla osallistetaan niin opiskelijoita kuin henkilökuntaa ja työelämää. Jatkuva kehittäminen on elinehto koulutuspalvelujen menestymiseen.