”Lasten osallisuus rakentuu arjen pienistä tärkeistä asioista” : Lasten osallisuuden toteutuminen lastentarhanopettajien näkemysten mukaan
Varmiola, Mari (2017)
Varmiola, Mari
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121721693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121721693
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten pienehkössä kunnassa sijaitsevassa päiväkodissa lasten osallisuus toteutuu lastentarhanopettajien näkemysten mukaan pedagogisessa suunnittelussa, toiminnassa, dokumentoinnissa ja arvioinnissa sekä mitä tulisi kehittää ja miten, jotta lasten osallisuus toteutuisi mahdollisimman hyvin päiväkodissa tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu lasten osallisuutta ohjaavista asiakirjoista, sosiaalipedagogisesta näkökulmasta, yhteisöllisyydestä, lapsen toimijuudesta ja toimintatavoista joiden avulla voidaan mahdollistaa lasten osallisuus päiväkodissa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen. Aineisto hankittiin avoimella kyselylomakkeella, joka annettiin henkilökohtaisesti tutkimuskohteena olevan päiväkodin kaikille seitsemälle lastentarhanopettajalle. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tuloksista selvisi, että tutkimuskohteena olevassa päiväkodissa lasten osallisuus toteutuu erittäin hyvin. Päiväkodissa lapsista välitetään ja heidät kohdataan aidosti. Lapsia kunnioitetaan, heille ollaan läsnä, heitä kuunnellaan, heidän aloitteisiinsa ja mielenkiinnonkohteisiinsa tartutaan, heidän toimijuuttaan tuetaan ja he saavat mahdollisuuden kokea yhteisöllisyyttä ja vaikuttaa itseään koskeviin asioihin.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu lasten osallisuutta ohjaavista asiakirjoista, sosiaalipedagogisesta näkökulmasta, yhteisöllisyydestä, lapsen toimijuudesta ja toimintatavoista joiden avulla voidaan mahdollistaa lasten osallisuus päiväkodissa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen. Aineisto hankittiin avoimella kyselylomakkeella, joka annettiin henkilökohtaisesti tutkimuskohteena olevan päiväkodin kaikille seitsemälle lastentarhanopettajalle. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tuloksista selvisi, että tutkimuskohteena olevassa päiväkodissa lasten osallisuus toteutuu erittäin hyvin. Päiväkodissa lapsista välitetään ja heidät kohdataan aidosti. Lapsia kunnioitetaan, heille ollaan läsnä, heitä kuunnellaan, heidän aloitteisiinsa ja mielenkiinnonkohteisiinsa tartutaan, heidän toimijuuttaan tuetaan ja he saavat mahdollisuuden kokea yhteisöllisyyttä ja vaikuttaa itseään koskeviin asioihin.