Virtuaalitodellisuuden mahdollisuudet matkailumarkkinoinnissa : Kehitysehdotuksia virtuaalivideoiden hyödyntämiseksi Aurinkomatkojen markkinoinnissa
Martikainen, Elina (2017)
Lataukset:
Martikainen, Elina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821737
Tiivistelmä
Aurinkomatkat on suomalainen matkanjärjestäjä, joka haluaa kehittää liiketoimintaansa ja asiakaskokemusta digitaalisten palveluiden avulla. Tämä kehitystyö on tehty tilaustyönä Aurinkomatkojen markkinointiorganisaatiolle vuosien 2016 – 2017 välillä. Tutkimusaineisto on koottu syksyn 2016 aikana.
Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin suomalaiset valmismatkakuluttajat tuntevat virtuaalitodellisuuden ja tietävätkö kuluttajat mitä virtuaalitodellisuus on. Lisäksi haluttiin selvittää potentiaaliset kohderyhmät ja jakelukanavat sekä sisältötoiveet virtuaalisisältöihin liittyen.
Aurinkomatkat on tunnistanut virtuaalitodellisuuden osana maailmanlaajuisia digitalisaatio-, matkailu- ja markkinointitrendejä. Yritys haluaa luoda kuluttajille itsestään brändimielikuvaa nuorekkaana matkailutoimijana, joka haluaa kehittyä jatkuvasti digitaalisuudessa.
Videomarkkinointi, kuten myös virtuaalisisällöt ovat osa sisältömarkkinointia, jonka tarkoitus on houkuttelevan ja asiakkaalle lisäarvoa tuovan sisällön kautta sitouttaa asiakas brändiin. Sisältömarkkinointi on ollut viime vuosina yksi markkinoinnin trendikkäimmistä muodoista.
Virtuaaliset kokemukset ja virtuaaliteknologiat ovat trendejä, jotka yritysten tulisi osata ottaa huomioon digitaalista strategiaa määrittäessään. Virtuaalisia kokemuksia kuvataan virtuaalisen jatkumon kautta, jossa toisessa ääripäässä on oikea koettu todellisuus ja toisessa immersiivinen kolmiulotteinen täysin virtuaalinen maailma eli virtuaalitodellisuus (VR). Ääripäiden välillä ovat myös avustettu todellisuus (AR) sekä sekoitettu todellisuus (MR). Tässä työssä keskitytään virtuaalitodellisuuteen sekä avustettuun todellisuuteen.
Tätä työtä varten tehtiin kolme erilaista tutkimusosiota. Yksi kyselytutkimus, jossa selvitettiin virtuaalitodellisuuden tunnettuutta, sekä erilaisten videosisältöjen katselukokemuksia sekä toivomuksia niiden suhteen. Kyselyn lisäksi tehtiin käyttäjäkokemuksen havainnointi, joka sisälsi myös kokemuksen jälkeisen haastattelun. Lisäksi järjestettiin virtuaalinen paneeli, jossa valitut henkilöt keskustelivat virtuaalisisällöistä lomamatkan ostoprosessin tukena liittyvistä aiheista.
Tuloksista voidaan päätellä, etteivät virtuaaliset sisällöt ole vielä kovinkaan tunnettuja. Videoita kulutetaan, kun matkan ostoa harkitaan. Sisällöiltä toivotaan aitoutta, paikallisuutta, informatiivisuutta ja kohteen esittelyä. Tulevaisuudessa virtuaaliteknologioiden kehittyessä olisi hyvä pystyä hyödyntämään mahdollisuudet osana liiketoiminnan kehitystä. Tässä vaiheessa sisältöjä pitäisi tuottaa, muokata ja jakaa paremmin vastaamaan kuluttajien tarpeita ja kehitystä tulisi tehdä yhdessä kuluttajien kanssa.
Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin suomalaiset valmismatkakuluttajat tuntevat virtuaalitodellisuuden ja tietävätkö kuluttajat mitä virtuaalitodellisuus on. Lisäksi haluttiin selvittää potentiaaliset kohderyhmät ja jakelukanavat sekä sisältötoiveet virtuaalisisältöihin liittyen.
Aurinkomatkat on tunnistanut virtuaalitodellisuuden osana maailmanlaajuisia digitalisaatio-, matkailu- ja markkinointitrendejä. Yritys haluaa luoda kuluttajille itsestään brändimielikuvaa nuorekkaana matkailutoimijana, joka haluaa kehittyä jatkuvasti digitaalisuudessa.
Videomarkkinointi, kuten myös virtuaalisisällöt ovat osa sisältömarkkinointia, jonka tarkoitus on houkuttelevan ja asiakkaalle lisäarvoa tuovan sisällön kautta sitouttaa asiakas brändiin. Sisältömarkkinointi on ollut viime vuosina yksi markkinoinnin trendikkäimmistä muodoista.
Virtuaaliset kokemukset ja virtuaaliteknologiat ovat trendejä, jotka yritysten tulisi osata ottaa huomioon digitaalista strategiaa määrittäessään. Virtuaalisia kokemuksia kuvataan virtuaalisen jatkumon kautta, jossa toisessa ääripäässä on oikea koettu todellisuus ja toisessa immersiivinen kolmiulotteinen täysin virtuaalinen maailma eli virtuaalitodellisuus (VR). Ääripäiden välillä ovat myös avustettu todellisuus (AR) sekä sekoitettu todellisuus (MR). Tässä työssä keskitytään virtuaalitodellisuuteen sekä avustettuun todellisuuteen.
Tätä työtä varten tehtiin kolme erilaista tutkimusosiota. Yksi kyselytutkimus, jossa selvitettiin virtuaalitodellisuuden tunnettuutta, sekä erilaisten videosisältöjen katselukokemuksia sekä toivomuksia niiden suhteen. Kyselyn lisäksi tehtiin käyttäjäkokemuksen havainnointi, joka sisälsi myös kokemuksen jälkeisen haastattelun. Lisäksi järjestettiin virtuaalinen paneeli, jossa valitut henkilöt keskustelivat virtuaalisisällöistä lomamatkan ostoprosessin tukena liittyvistä aiheista.
Tuloksista voidaan päätellä, etteivät virtuaaliset sisällöt ole vielä kovinkaan tunnettuja. Videoita kulutetaan, kun matkan ostoa harkitaan. Sisällöiltä toivotaan aitoutta, paikallisuutta, informatiivisuutta ja kohteen esittelyä. Tulevaisuudessa virtuaaliteknologioiden kehittyessä olisi hyvä pystyä hyödyntämään mahdollisuudet osana liiketoiminnan kehitystä. Tässä vaiheessa sisältöjä pitäisi tuottaa, muokata ja jakaa paremmin vastaamaan kuluttajien tarpeita ja kehitystä tulisi tehdä yhdessä kuluttajien kanssa.