Yrityskäyttöön suunnatun SaaS-palvelun kilpailukykyisyyden edistäminen ennakoivalla tuotekehityksen johtamisella
Siren, Marko (2017)
Siren, Marko
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521595
Tiivistelmä
Yritys on riippuvainen sidosryhmistään, joille sen liiketoiminta tuottaa arvoa ja päin vastoin. Sidosryhmiä ovat mm. asiakkaat, joille yrityksen tarjoama tuote tuottaa arvoa. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan proaktiivista tuotekehitystä asiakasarvon luomisen keinona. Proaktiivisen tuotekehityksen tarkoituksena on luoda asiakasarvoa ja sitä kautta tavoitteena on rakentaa tuotteen kilpailukykyä markkinoilla.
Tutkimuksessa perehdytään ennakoinnin menetelmien käyttämiseen tuotekehityksen johtamisessa proaktiivisella otteella. Ennakoinnilla on tarkoitus havaita asiakkaan piilevät ja tulevaisuuden tarpeet, joita asiakas ei ole vielä ilmaissut. Asiakkaan ohella yrityksen ulkoinen toimintaympäristö nähdään merkittävänä lähteenä heikoille signaaleille, jotka voivat indikoida uusia tai muuttuneita asiakkaiden tarpeita. Esimerkiksi toimintaympäristön poliittiset, yhteiskunnalliset ja teknologiset muutokset voivat tuoda mahdollisuuksia ja uhkia, jotka yritys voi valjastaa kilpailueduiksi, ennen kuin niillä on vaikutusta asiakkaisiin ja kilpailijat huomaavat niiden olemassaoloa.
Tutkimuksen teoreettisen perustan muodostaa absorptiivinen kapasiteetti. Se tarkoittaa yrityksen kykyä tunnistaa, kerätä, omaksua, jalostaa ja käyttää hyödyksi liiketoiminnassaan yrityksen ulkopuolelta tulevaa tietoa. Ennakointi ja proaktiivinen tuotekehitys katsotaankin tässä tutkimuksessa absorptiivisen kapasiteetin ilmentymäksi.
Tutkimuksen tulos on ennakoivista menetelmistä koostuva malli proaktiivisen tuotekehityksen johtamiseen. Ennakoivia menetelmiä täydennetään nopeiden kokeilujen ja prototyyppien avulla. Mallin on tarkoitus soveltua erityisesti pienikokoisen yrityksen käyttöön sekä olla helposti omaksuttava ja tehokas. Lisäksi esitetään toimenpide-ehdotukset mallin käyttöönottamiseksi. Toimenpide-ehdotukset perustuvat tutkimuksen kohdeyrityksen lähtökohtiin, mutta ne esitetään yleisellä tasolla, jotta mallin käyttöönottaminen olisi mahdollista myös muissa kohdeyrityksen kaltaisissa yrityksissä.
Tutkimus toteutettiin vuonna 2017 suomalaiselle IT-alan yritykselle, jonka työntekijämäärä on 20-30 henkilöä. Yrityksen asiakkaat ovat muita yrityksiä ja organisaatioita, ja sen tuote on SaaS-mallilla toimitettava palvelu.
Tutkimuksessa perehdytään ennakoinnin menetelmien käyttämiseen tuotekehityksen johtamisessa proaktiivisella otteella. Ennakoinnilla on tarkoitus havaita asiakkaan piilevät ja tulevaisuuden tarpeet, joita asiakas ei ole vielä ilmaissut. Asiakkaan ohella yrityksen ulkoinen toimintaympäristö nähdään merkittävänä lähteenä heikoille signaaleille, jotka voivat indikoida uusia tai muuttuneita asiakkaiden tarpeita. Esimerkiksi toimintaympäristön poliittiset, yhteiskunnalliset ja teknologiset muutokset voivat tuoda mahdollisuuksia ja uhkia, jotka yritys voi valjastaa kilpailueduiksi, ennen kuin niillä on vaikutusta asiakkaisiin ja kilpailijat huomaavat niiden olemassaoloa.
Tutkimuksen teoreettisen perustan muodostaa absorptiivinen kapasiteetti. Se tarkoittaa yrityksen kykyä tunnistaa, kerätä, omaksua, jalostaa ja käyttää hyödyksi liiketoiminnassaan yrityksen ulkopuolelta tulevaa tietoa. Ennakointi ja proaktiivinen tuotekehitys katsotaankin tässä tutkimuksessa absorptiivisen kapasiteetin ilmentymäksi.
Tutkimuksen tulos on ennakoivista menetelmistä koostuva malli proaktiivisen tuotekehityksen johtamiseen. Ennakoivia menetelmiä täydennetään nopeiden kokeilujen ja prototyyppien avulla. Mallin on tarkoitus soveltua erityisesti pienikokoisen yrityksen käyttöön sekä olla helposti omaksuttava ja tehokas. Lisäksi esitetään toimenpide-ehdotukset mallin käyttöönottamiseksi. Toimenpide-ehdotukset perustuvat tutkimuksen kohdeyrityksen lähtökohtiin, mutta ne esitetään yleisellä tasolla, jotta mallin käyttöönottaminen olisi mahdollista myös muissa kohdeyrityksen kaltaisissa yrityksissä.
Tutkimus toteutettiin vuonna 2017 suomalaiselle IT-alan yritykselle, jonka työntekijämäärä on 20-30 henkilöä. Yrityksen asiakkaat ovat muita yrityksiä ja organisaatioita, ja sen tuote on SaaS-mallilla toimitettava palvelu.