Hohto -pocket : new kind of reflective accessory
Rusi, Eeva-Riitta; Lehti, Sanna (2017)
Rusi, Eeva-Riitta
Lehti, Sanna
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821769
Tiivistelmä
Perinteinen suomalainen heijastin ei ole kokenut merkittäviä muutoksia viimeisten vuosikymmenten aikana. Sitä vastoin matkapuhelimista on tullut lähes korvaamaton arkitavara, jota käytetään muuhunkin kuin puheluiden soittamiseen. Tämän opinnäytetyön tavoite oli tutkia matkapuhelimeen liityvän innovatiivisen tuotteen mahdollisuuksia suomalaisilla markkinoilla.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista ja kvantitaavista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin kahtena erillisenä, mutta toisiinsa liittyvinä kyselyinä, jotka julkaistiin sosiaalisessa mediassa. Kyselyiden tarkoituksena oli kartoittaa kuluttajiin vaikuttavat tekijät sekä heidän nykyiset ostokäyttäytymiseen perustuvat piirteet liittyen heijastintuotteisiin. Ensimmäiseen kyselyyn osallistui 357 vastaajaa ja toiseen kyselyyn osallistui 156 vastaajaa. Kyselyn ohessa toteutettiin syvempiä mielipiteitä ja ideoita sisältävää keskustelua.
Tutkimustulokset osoittavat, että vaikka suomalaiset arvostavat heijastimen käyttöä, perinteinen tuote kaipaa päivitystä. Lisäksi heijastimen tietyt piirteet osoittautuivat kuluttajille ensisijaisiksi ostokriteereiksi: hinta, kiinnitys sekä muotoilu olivat kolme tärkeintä tekijää tuotetta valittaessa. Tutkimuksen mukaan matkapuhelimen käyttö on erittäin yleistä, mutta sen liittäminen heijastavaksi elementiksi asusteen avulla koettiin kyseenalaiseksi.
Tutkimustulokset ovat alustavia ja vaatisivat syvempää tarkastelua. Tuotekehityksen kannalta aiheen perinpohjainen tutkiminen antaisi lisäarvoa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista ja kvantitaavista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin kahtena erillisenä, mutta toisiinsa liittyvinä kyselyinä, jotka julkaistiin sosiaalisessa mediassa. Kyselyiden tarkoituksena oli kartoittaa kuluttajiin vaikuttavat tekijät sekä heidän nykyiset ostokäyttäytymiseen perustuvat piirteet liittyen heijastintuotteisiin. Ensimmäiseen kyselyyn osallistui 357 vastaajaa ja toiseen kyselyyn osallistui 156 vastaajaa. Kyselyn ohessa toteutettiin syvempiä mielipiteitä ja ideoita sisältävää keskustelua.
Tutkimustulokset osoittavat, että vaikka suomalaiset arvostavat heijastimen käyttöä, perinteinen tuote kaipaa päivitystä. Lisäksi heijastimen tietyt piirteet osoittautuivat kuluttajille ensisijaisiksi ostokriteereiksi: hinta, kiinnitys sekä muotoilu olivat kolme tärkeintä tekijää tuotetta valittaessa. Tutkimuksen mukaan matkapuhelimen käyttö on erittäin yleistä, mutta sen liittäminen heijastavaksi elementiksi asusteen avulla koettiin kyseenalaiseksi.
Tutkimustulokset ovat alustavia ja vaatisivat syvempää tarkastelua. Tuotekehityksen kannalta aiheen perinpohjainen tutkiminen antaisi lisäarvoa.