Sosiaalinen vastuu kosmetiikkateollisuudessa : kuluttajien tietoisuuden kartoittaminen sosiaalisen vastuun haasteista kosmetiikkateollisuudessa
Mattila, Sanni (2017)
Mattila, Sanni
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121721713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121721713
Tiivistelmä
Yrityksen yhteiskuntavastuu on viime vuosien aikana tullut näkyväksi osaksi yritysten liiketoimintaa. Yhteiskuntavastuu voidaan jakaa tyypillisesti kolmeen ulottuvuuteen: ympäristölliseen, taloudelliseen ja sosiaaliseen. Nämä muodostavat kokonaisuuden, jonka jokaisen osa-alueen tulisi olla yrityksen päätöstenteoissa huomioitu. Yhteiskuntavastuun lisäksi eettisyyttä painotetaan merkittävänä osana nykypäivän liiketoiminnassa. Eettiset velvollisuudet edustavat normeja, standardeja ja odotuksia, jotka heijastavat huolia niistä asioista, joita kuluttajat, työntekijät ja sidosryhmät pitävät oikeudenmukaisia suojellakseen moraalisia oikeuksia. Kosmetiikkateollisuudessa tarkastelun ja kritisoinnin kohteena on usein ympäristövastuu ja siihen linkittyvä eettinen toiminta. Erityisesti sosiaalisen vastuun ulottuvuus jää helposti tarkastelun taka-alalle, vaikka siihen liittyen on vielä paljon kehitettävää kosmetiikkateollisuudessa.
Tässä opinnäytetyössä syvennytään ajankohtaiseen ja toistaiseksi vain vähän tutkittuun aiheeseen; sosiaalisen vastuun ulottuvuuteen, sen haasteisiin kosmetiikkateollisuudessa sekä niiden merkitykseen kuluttajien ostokäyttäytymisessä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa syvennytään tutkimuskyselyssä käsiteltäviin teemoihin, kuten yhteiskuntavastuuseen, eettisyyteen, kosmetiikkateollisuuteen ja sosiaalisen vastuun haasteisiin. Sosiaalisen vastuun haasteista opinnäytetyössä keskitytään huonoihin työolosuhteisiin ja lapsityövoiman käyttöön, sekä tuoteturvallisuuteen kosmetiikkateollisuudessa. Eettisyys ja siihen liittyvä oikeudenmukainen toiminta kulkee opinnäytetyön johtavana ajatuksena.
Työn tutkimusosassa käytettiin kvantitatiivista kyselymenetelmää. Tutkimuskyselyn lähtökohtana oli kartoittaa, ovatko kuluttajat tietoisia kosmetiikkateollisuuden sosiaalisen vastuun haasteista ja vaikuttavatko ne kosmetiikankuluttajan ostokäyttäytymiseen.
Kyselytutkimuksen tuloksista selviää, että kuluttajilla on jonkin verran tietämystä kosmetiikkateollisuuden sosiaalisesta vastuusta, mutta se sekoitetaan helposti kosmetiikan eettisyyteen yleisesti. Kuluttajat kokevat asiasta tiedotettavan liian vähän, ja suurin osa olisi valmis maksamaan sosiaalisesti vastuullisesti valmistetusta kosmetiikasta enemmän. Jatkotoimenpiteenä kosmetiikkateollisuuden ja kuluttajien suhdetta sosiaaliseen vastuuseen tulisi tutkia lisää, jotta saataisiin yksityiskohtaisempi näkemys aiheesta.
Tässä opinnäytetyössä syvennytään ajankohtaiseen ja toistaiseksi vain vähän tutkittuun aiheeseen; sosiaalisen vastuun ulottuvuuteen, sen haasteisiin kosmetiikkateollisuudessa sekä niiden merkitykseen kuluttajien ostokäyttäytymisessä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa syvennytään tutkimuskyselyssä käsiteltäviin teemoihin, kuten yhteiskuntavastuuseen, eettisyyteen, kosmetiikkateollisuuteen ja sosiaalisen vastuun haasteisiin. Sosiaalisen vastuun haasteista opinnäytetyössä keskitytään huonoihin työolosuhteisiin ja lapsityövoiman käyttöön, sekä tuoteturvallisuuteen kosmetiikkateollisuudessa. Eettisyys ja siihen liittyvä oikeudenmukainen toiminta kulkee opinnäytetyön johtavana ajatuksena.
Työn tutkimusosassa käytettiin kvantitatiivista kyselymenetelmää. Tutkimuskyselyn lähtökohtana oli kartoittaa, ovatko kuluttajat tietoisia kosmetiikkateollisuuden sosiaalisen vastuun haasteista ja vaikuttavatko ne kosmetiikankuluttajan ostokäyttäytymiseen.
Kyselytutkimuksen tuloksista selviää, että kuluttajilla on jonkin verran tietämystä kosmetiikkateollisuuden sosiaalisesta vastuusta, mutta se sekoitetaan helposti kosmetiikan eettisyyteen yleisesti. Kuluttajat kokevat asiasta tiedotettavan liian vähän, ja suurin osa olisi valmis maksamaan sosiaalisesti vastuullisesti valmistetusta kosmetiikasta enemmän. Jatkotoimenpiteenä kosmetiikkateollisuuden ja kuluttajien suhdetta sosiaaliseen vastuuseen tulisi tutkia lisää, jotta saataisiin yksityiskohtaisempi näkemys aiheesta.