Sosiaalisen median tuomat haasteet ja mahdollisuudet valokuvausyrittäjälle
Niemi, Vili; Eloranta, Jenni (2017)
Niemi, Vili
Eloranta, Jenni
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821754
Tiivistelmä
Valokuvausala on kokenut suuria muutoksia viimeisten vuosikymmenten aikana. Ensin digitaalinen kuva mullisti kuvien ottamisen ja sosiaalisen internetin myötä myös valokuvien arkistointi, jakelu, julkaiseminen ja esittäminen ovat mullistuneet. Valokuvausalan mullistuminen on pakottanut yrittäjiä kehittämään uusia ansaintamalleja ja markkinoimaan palveluitaan uudenlaisilla keinoilla. Sosiaalinen media on hyödyllinen markkinointikanava, mutta siihen sisältyy myös monia haasteita, joista on hyvä olla tietoinen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten sosiaalinen media on muuttanut valokuvausalaa yleisesti ja miten yritykset ovat reagoineet muutoksiin. Tarkoituksena on selvittää yksittäisen yrittäjän näkökulmasta, mihin asioihin valokuvaajan tulee kiinnittää huomiota markkinoidessaan palveluitaan. Opinnäytetyö toteutettiin teoreettisena tutkielmana. Työn lähdeaineistoksi valittiin useita kirjallisia lähteitä 2010-luvulta sekä sähköisiä lähteitä viime vuosilta.
Opinnäytetyössä käytettyjen lähteiden mukaan markkinointi on muuttunut yrityksissä erillisestä toiminnosta koko yrityksen toimintaa ohjaavaksi toimintatavaksi. Yksityisyrittäjän tulee olla asiakaslähtöinen ja olla saatavilla siellä, missä asiakkaatkin ovat. Moni yrittäjäksi aikova kuvittelee hallitsevansa sosiaalisen median, mutta sen jatkuva kehittyminen vaatii yrittäjältä jatkuvaa työtä ja uusien ominaisuuksien seuraamista.
Tekijänoikeuksien hämärtyminen on myös yksi sosiaalisen median mukanaan tuomista ongelmista. Sosiaalisen median käyttäjät kuvittelevat kaiken materiaalin internetissä olevan vapaasti jaettavissa ja monistettavissa, vaikka näin ei todellisuudessa ole. Tämä, kuten moni muukin haaste on käännettävissä yrittäjän voitoksi ottamalla ne huomioon yrityksen markkinoinnissa ja palvelutarjonnassa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten sosiaalinen media on muuttanut valokuvausalaa yleisesti ja miten yritykset ovat reagoineet muutoksiin. Tarkoituksena on selvittää yksittäisen yrittäjän näkökulmasta, mihin asioihin valokuvaajan tulee kiinnittää huomiota markkinoidessaan palveluitaan. Opinnäytetyö toteutettiin teoreettisena tutkielmana. Työn lähdeaineistoksi valittiin useita kirjallisia lähteitä 2010-luvulta sekä sähköisiä lähteitä viime vuosilta.
Opinnäytetyössä käytettyjen lähteiden mukaan markkinointi on muuttunut yrityksissä erillisestä toiminnosta koko yrityksen toimintaa ohjaavaksi toimintatavaksi. Yksityisyrittäjän tulee olla asiakaslähtöinen ja olla saatavilla siellä, missä asiakkaatkin ovat. Moni yrittäjäksi aikova kuvittelee hallitsevansa sosiaalisen median, mutta sen jatkuva kehittyminen vaatii yrittäjältä jatkuvaa työtä ja uusien ominaisuuksien seuraamista.
Tekijänoikeuksien hämärtyminen on myös yksi sosiaalisen median mukanaan tuomista ongelmista. Sosiaalisen median käyttäjät kuvittelevat kaiken materiaalin internetissä olevan vapaasti jaettavissa ja monistettavissa, vaikka näin ei todellisuudessa ole. Tämä, kuten moni muukin haaste on käännettävissä yrittäjän voitoksi ottamalla ne huomioon yrityksen markkinoinnissa ja palvelutarjonnassa.