Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Friends-programmet som förebyggande program för att minska ångest hos barn i skolåldern : En litteraturstudie

Nuorivaara, Yasmine; Kuusinen, Laura (2017)

 
Avaa tiedosto
Nuorivaara_YasmineKuusinen_Laura.pdf (523.8Kt)
Lataukset: 


Nuorivaara, Yasmine
Kuusinen, Laura
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121721712
Tiivistelmä
Mielenterveysongelmat ilmaantuvat jo nuoressa iässä ja noin puolella joilla on mielenterveysongelmia aikuisiässä ovat kärsineet siitä jo ennen 14-ikävuotta. Opinnäytetyömme on tehty tilaustyöna Aseman Lapset ry:lle, osana Friends- ohjelman projektia. Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee Friends-ohjelmaa työstään edistää mielenterveyttä ja vähentää ahdistuksen ja masennuksen esiintymistä. Ohjelmaa käytetään eri ikäisten asiakkaiden kanssa, aina lapsista nuoriin aikuisiin. Ahdistus on yksi yleisimmistä mielenterveysongelmista, ja sen takia keskitymme siihen työssämme. Hoitamaton ahdistus voi johtaa kroonisiin ongelmiin ja masennukseen ja siksi keskitymme myös Friends-ohjelman ennaltaehkäisevään osaan. Työmme tarkoitus oli tutkia millaiset vaikutukset Friends-ohjelmalla on 8-12-vuotiaiden lasten ahdistukseen, sekä miten se voi ennaltaehkäisevänä ohjelmana vähentää lasten ahdistusta. Koska työmme aihetta on tutkittu paljon päätimme tehdä kirjallistuuskatsauksen saadaksemme kokonaisvaltaisen kuvan aiheesta. Katsaukseen käytimme kahtatoista tieteellistä artikkelia jotka olemme laatutarkastaneet. Sisältöanalyysin kautta löysimme ja kategorisoimme suurimmat teemat jotka tulivat esille artikkeleissa, ja teoreettisen viitekehyksemme avulla pystyimme yhdistämään Friends-ohjelman ennaltaehkäisevän työn ja voimaantumisen kanssa. Tulosten mukaan Friends-ohjelmalla on positiivinen vaikutus lasten ahdistukseen. Ahdistus lieventyi sekä lapsilla, joilla oli paljon ahdistusta, että lapsilla joilla oli vain vähän ahdistusta. Lapsen iällä on merkitystä kuinka kauan lapsi voi ylläpitää ohjelman lieventäviä vaikutuksia. Ohjelmasta oli enemmän hyötyä nuoremmille lapsille. Tytöillä on suurempi riski kärsiä ahdistuksesta ja ahdistus lieventyi enemmän heillä mutta pojat pystyivät ylläpitämään tuloksia pidempään. Ohjelmalla oli suuremmat vaikutukset lapsiin joiden vanhemmat olivat aktiivisesti osallistuneet ohjelmaan. Tuloksien mukaan suuri osa osallistujista ohjelmaan käyttivät opittuja taitoja jokapäiväisessä elämässään. Friends-ohjelma vähentää riskiä kärsiä ahdistukseen liittyvistä ongelmista ja ehkäisee niiden ilmestymistä. Ohjelma voi ennaltaehkäistä ahdistuksen ilmaantumista myöhemmin elämässä. Friends-ohjelman järjestäminen kouluissa on kustannustehokas tapa levittää terveyttä edistävää ohjemaa ja suuremmalla osalla lapsista olisi mahdollisuus tukeen varhaisessa vaiheessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste