Smidig övergång från förskolan till skolan : -FHille som metod
Cabell, Lotta (2017)
Cabell, Lotta
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121721671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121721671
Tiivistelmä
Syftet med den här studien är att kartlägga hur FHille programmet har inverkat enligt föräldrarna på barnen då de skall övergå från förskolan till skolan. Samt på vilket sätt FHille programmet enligt föräldrarna stött barnets övergång från förskolan till skolan. De centrala frågeställningarna är: Hur har FHille programmet enligt föräldrarna stött barnets övergång från förskolan till skolan? Hur beskriver föräldrar till barn som inte deltagit i FHille skolstarten?
Detta är en kvalitativ studie, som materialinsamlingsmetod har temaintervjuer använts. Analysen av det insamlade materialet har gjorts med hjälp av innehållsanalys.
Informanter som deltagit med sitt barn i FHille programmet ansåg att FHille gett deras barn en smidig övergång från förskolan till skolan. Informanterna upplevde FHille programmet som både roligt men också tidskrävande. Informanterna ansåg att ett bra samarbete mellan förskolan och skolan spelar en stor roll, de informanter som hade förskolan och skolan brevid varandra hade ett bra samarbete. Alla informanter rekommenderade FHille programmet till andra föräldrar. De informanter som inte hade deltagit i FHille programmet beskrev skolstarten som jobbig och tung. Informanterna ansåg alla att skolstarten gjort deras barn självständiga. Informanterna ansåg att det var viktigt att man som förälder engagerar sig för att skolstarten skall börja bra och smidigt.
Detta examensarbete är ett samarbete med Folkhälsan. Ansvarige kontaktperson är Johanna Sallinen.
Detta är en kvalitativ studie, som materialinsamlingsmetod har temaintervjuer använts. Analysen av det insamlade materialet har gjorts med hjälp av innehållsanalys.
Informanter som deltagit med sitt barn i FHille programmet ansåg att FHille gett deras barn en smidig övergång från förskolan till skolan. Informanterna upplevde FHille programmet som både roligt men också tidskrävande. Informanterna ansåg att ett bra samarbete mellan förskolan och skolan spelar en stor roll, de informanter som hade förskolan och skolan brevid varandra hade ett bra samarbete. Alla informanter rekommenderade FHille programmet till andra föräldrar. De informanter som inte hade deltagit i FHille programmet beskrev skolstarten som jobbig och tung. Informanterna ansåg alla att skolstarten gjort deras barn självständiga. Informanterna ansåg att det var viktigt att man som förälder engagerar sig för att skolstarten skall börja bra och smidigt.
Detta examensarbete är ett samarbete med Folkhälsan. Ansvarige kontaktperson är Johanna Sallinen.