Haltuunottoprosessin kehittäminen ruokapalveluissa
Oksanen, Minna (2017)
Oksanen, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821897
Tiivistelmä
Sopimusruokailupalvelu perustuu tilaaja-asiakkaan ja ruokapalvelun tuottajan väliseen sopimukseen. Tyypillisiä esimerkkejä sopimusruokailusta ovat opiskelijaravintolat tai yritysten henkilöstöravintolat, mutta myös kuntien ruokapalveluita on alettu entistä enemmän ulkoistaa ja toteuttaa sopimusruokailun toimintaperiaatteiden mukaisesti.
Ruokapalvelun haltuunotto on tilaajan ja palveluntuottajan välinen monivaiheinen prosessi, joka sisältää palvelun kilpailuttamisen, sopimusprosessin, uuden toiminnan suunnittelun ja käynnistämisen. Kehittämistutkimuksessa selvitettiin mitä haasteita sopimusruokailupalvelun toimijan vaihdokseen liittyy ja miten sopimuksen osapuolet voisivat hoitaa palvelun aloituksen mahdollisimman onnistuneesti.
Tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla toimintaa case -kohteissa, kokoamalla materiaalia projektityöpajoissa ja haastattelemalla kahta henkilöä, jotka olivat osallistuneet ruokapalvelujen ulkoistamiseen. Aineiston analyysi tehtiin kehittävän työntutkimuksen viitekehyksen avulla pohtien, miten starttivaiheen haasteet ilmenevät haltuunoton toimintajärjestelmän sisäisinä ristiriitoina ja jännitteinä ja miten työyhteisö voi ratkoa niitä ekspansiivisen oppimisen kautta ja samalla kehittää uudenlaista ja parempaa toimintaa.
Tutkimuksen lopputuloksena on toimeksiantajan käyttöön tarkoitettu ravintolan haltuunoton projektisuunnitelmapohja.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että haltuunoton onnistumisen kannalta tärkeimpiä asioita ovat tilaajan ja palvelun tuottajan yhteistyö ja viestintä, toistensa toimintaprosessien ymmärtäminen sekä haltuunottoprosessin aikainen molemminpuolinen oppiminen.
Ruokapalvelun haltuunotto on tilaajan ja palveluntuottajan välinen monivaiheinen prosessi, joka sisältää palvelun kilpailuttamisen, sopimusprosessin, uuden toiminnan suunnittelun ja käynnistämisen. Kehittämistutkimuksessa selvitettiin mitä haasteita sopimusruokailupalvelun toimijan vaihdokseen liittyy ja miten sopimuksen osapuolet voisivat hoitaa palvelun aloituksen mahdollisimman onnistuneesti.
Tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla toimintaa case -kohteissa, kokoamalla materiaalia projektityöpajoissa ja haastattelemalla kahta henkilöä, jotka olivat osallistuneet ruokapalvelujen ulkoistamiseen. Aineiston analyysi tehtiin kehittävän työntutkimuksen viitekehyksen avulla pohtien, miten starttivaiheen haasteet ilmenevät haltuunoton toimintajärjestelmän sisäisinä ristiriitoina ja jännitteinä ja miten työyhteisö voi ratkoa niitä ekspansiivisen oppimisen kautta ja samalla kehittää uudenlaista ja parempaa toimintaa.
Tutkimuksen lopputuloksena on toimeksiantajan käyttöön tarkoitettu ravintolan haltuunoton projektisuunnitelmapohja.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että haltuunoton onnistumisen kannalta tärkeimpiä asioita ovat tilaajan ja palvelun tuottajan yhteistyö ja viestintä, toistensa toimintaprosessien ymmärtäminen sekä haltuunottoprosessin aikainen molemminpuolinen oppiminen.