Social inklusion inom dagvården – en kvalitativ studie om att stöda barnets sociala relationer och färdigheter till delaktighet
Horsma, Nina (2010)
Horsma, Nina
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005098482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005098482
Tiivistelmä
Detta examensarbete undersöker hur socialpedagogiskt perspektiv med social inklusion som utgångspunkt, kan identifieras inom dagvårdsverksamheten och hur daghemmet stöder barnets sociala utveckling. Syftet med examensarbetet är att få förståelse för hur daghemspersonalen med social inklusion kan stöda det enskilda barnets sociala relationer och färdigheter till delaktighet. Syftet är att hitta ett socialpedagogiskt tankesätt i det moderna samhället med social inklusion inom den schemalagda dagvården. Forskningsfrågorna för undersökningen är: Hur kan ett socialpedagogiskt tankesätt med begreppen social inklusion och social exklusion i fokus, identifieras inom dagvården? På vilket sätt kan man stöda social inklusion i dagvårdsverksamheten, för att det enskilda barnet skall få uppleva delaktighet i en fungerande grupp? Datainsamlingsmetoder är litteraturgenomgång, deltagande observation och temaintervju. Urvalet bestod av två barngrupper och två respondenter. Resultatet visar att socialpedagogiskt tankesätt med social inklusion som utgångspunkt är inbyggt i strukturerna och fungerar som en del av daghemmets vardag. Barnen vistas största delen av sin barndom på daghem, vilket ställer krav på barnets sociala utveckling. Personalen stöder social inklusion genom indelning och styrning av daghemmets utrymmen för fri lek med syftet att stöda det enskilda barnets sociala utveckling. Tyngdpunkten för social inklusion är att alla barn skall få tillgång till att vara delaktiga i en trygg gemenskap enligt sina egna resurser. This degree thesis is about to examine how social pedagogic perspective with social inclusion in focus can be identified in daycare activities and how daycare support the social development of the child. The aim of this degree thesis is to find an understanding how the daycare teachers with social inclusion can support a child´s social relations and skills so that the child can feel participation. The aim is also to find a social pedagogic perspective in the modern society with focus on social inclusion within the scheduled daycare. The survey questions are: How can social pedagogical perspective with social inclusion and social exclusion in focus be identified in daycare and with which methods can social inclusion be supported in daycare activities, so that the individual child can feel participation in a functional group? The data collection methods are literature exposition, participated observation and theme interview. The selection of methods is based on two child communities and two respondents. The result shows that a social pedagogic perspective with focus on social inclusion can be identified within the structures and functions as a part of the daily living in daycares. Children spend most part of their childhood in daycare. This makes great demands on the social development of children. The personnel support social inclusion by dividing the different spaces in to smaller areas to provide better access to free play. The aim of this is to support the social development of the individual child. The main point of social inclusion is that all children shall have access to be a part of a community by their own terms.