Avishai Cohenin soiton analyysi transkriptioiden pohjalta
Silanterä, Veli-Matti (2017)
Silanterä, Veli-Matti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821910
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Avishai Cohenin soittoa sekä sille tunnusomaisia piirteitä ja siinä selkeästi toistuvia ilmiöitä. Työssä tarkasteltiin muun muassa harmonian ja melodian käsittelyä sekä soittoteknillisiä asioita Cohenin soitossa. Työn tavoitteena oli myös tuottaa ennen julkaisematonta materiaalia Cohenin soitosta, jota transkriptioiden muodossa ei ole juuri lainkaan saatavilla.
Opinnäytetyötä varten kirjoitettiin mittava määrä transkriptioita, joiden pohjalta tehtiin analyysiä musiikin teorian sekä kontra- ja sähköbasson tuntemukseen perustuen. Kappaleet, joista transkriptiot tehtiin, valittiin sillä perusteella, että ne löytyvät pääsääntöisesti Cohenin julkaisemista songbookeista sekä lead sheeteistä, ja näin tarkoituksena oli tuottaa täydentävää materiaalia jo olemassa olevan nuottimateriaalin rinnalle.
Analyysin pohjalla olevaa aineistoa oli yhteensä noin 70 sivua sisältäen sekä soolotranskriptioita että muita esimerkkejä Cohenin soitosta. Kaikkea tätä materiaalia ei kuitenkaan sisällytetty työhön sellaisenaan, vaan siitä poimittiin esimerkkejä, jotka ilmensivät yleisimpiä Cohenin soiton taustalla olevia konsepteja.
26 transkription pohjalta tehdyn analyysin perusteella nousi esiin muun muassa se, että Cohen soittaa soolonsa pääsääntöisesti tiukasti sisällä kappaleen harmoniassa merkaten selkeästi sointuvaihdokset, ja että Cohenin sävelkieli perustuu suurimmaksi osin modaaliseen lähestymistapaan. Tutkimuksessa tuli usein ilmi myös se, kuinka monipuolisesti sekä luovasti Cohen hyödyntää erilaisia tekniikoita soitossaan. Työssä tuotiin esiin myös näiden tekniikoiden taustalla olevia konsepteja.
Opinnäytetyötä varten kirjoitettiin mittava määrä transkriptioita, joiden pohjalta tehtiin analyysiä musiikin teorian sekä kontra- ja sähköbasson tuntemukseen perustuen. Kappaleet, joista transkriptiot tehtiin, valittiin sillä perusteella, että ne löytyvät pääsääntöisesti Cohenin julkaisemista songbookeista sekä lead sheeteistä, ja näin tarkoituksena oli tuottaa täydentävää materiaalia jo olemassa olevan nuottimateriaalin rinnalle.
Analyysin pohjalla olevaa aineistoa oli yhteensä noin 70 sivua sisältäen sekä soolotranskriptioita että muita esimerkkejä Cohenin soitosta. Kaikkea tätä materiaalia ei kuitenkaan sisällytetty työhön sellaisenaan, vaan siitä poimittiin esimerkkejä, jotka ilmensivät yleisimpiä Cohenin soiton taustalla olevia konsepteja.
26 transkription pohjalta tehdyn analyysin perusteella nousi esiin muun muassa se, että Cohen soittaa soolonsa pääsääntöisesti tiukasti sisällä kappaleen harmoniassa merkaten selkeästi sointuvaihdokset, ja että Cohenin sävelkieli perustuu suurimmaksi osin modaaliseen lähestymistapaan. Tutkimuksessa tuli usein ilmi myös se, kuinka monipuolisesti sekä luovasti Cohen hyödyntää erilaisia tekniikoita soitossaan. Työssä tuotiin esiin myös näiden tekniikoiden taustalla olevia konsepteja.