Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nyrjähtäneet kompit : Pedagogisia lähestymistapoja nykyaikaiseen r&b -fraseeraukseen rumpusetillä

Lehtola, Topias (2017)

 
Avaa tiedosto
Lehtola_Topias.pdf (1.864Mt)
Lataukset: 


Lehtola, Topias
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821745
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on analysoitu empiirisesti kerättyä dataa musiikkikappaleista, joiden groovea kirjoittaja kuvailee nyrjähtäneeksi. Analyysin tarkoitus on ollut selvittää nyrjähtä-neisyyteen vaikuttavia tekijöitä. Tämän lisäksi opinnäytetyössä on perehdytty näiden mu-siikkikappaleiden tekijöiden taustoihin, tarkoituksena saavuttaa jonkinnäköinen ymmärrys heidän ajattelustaan aiheeseen liittyen. Kerätyn aineiston pohjalta on tehty materiaalia rumpusetin soitonopetusta varten.

Data on kerätty analysoimalla kappaleiden digitaalista ääniaaltokuvaa Audacity ja Garage-band –ohjelmilla. Analyysissä on keskitytty pääosin rumpukompin fraseerauksen kolmi-muunteisuuteen. Kolmimuunteisuutta on selvitetty mittaamalla aaltokuvasta kahdeksas-osaparin ensimmäisen kahdeksasosan pituus ja jakamalla se sitten molempien kahdek-sasosien kokonaispituudella. Ekvalisoituja aaltokuvia on myös asetettu allekkain soittajien yhteissoiton arvioimisen mahdollistamiseksi.

Analysoiduissa kappaleissa nyrjähtänyt groove saatiin aikaiseksi asettamalla samaan komp-piin suoran ja kolmimuunteisuuden välimaastoon sijoittuvia kahdeksasosia ja normaalisti suorien kahdeksasosien yhteydessä kuultavia synkopoivia kolmimuunteisia kuudestoista-osia, jotka ovat usein rytmisesti löysästi soitettu. Näistä nyrjähtäneisyyden kannalta tär-keimmiksi huomattiin kompin neljäsosille (4/4 tahtilajissa) sijoittuvia iskuja edeltävät nuo-tit. Backbeat –iskujen edessä oleminen metronomin mukaiseen kohtaan verrattuna vaikutti myös nyrjähtäneisyyteen. Näiden löytöjen pohjalta on tehty opetusmateriaalia sekä Sibe-lius ja Garageband –ohjelmia, että Youtube –sivustoa hyödyntäen. Analysoitujen kappalei-den groovejen sisäistämisen kannalta tärkeimmäksi asiaksi osoittautui kappaleiden inten-siivinen kuuntelu.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste