Selviydyn tavalla tai toisella : Musiikkipedagogin ammatillisen identiteetin muotoutuminen
Puusaari, Jaakko; Keränen, Jenni (2017)
Puusaari, Jaakko
Keränen, Jenni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521601
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa musiikkipedagogiopiskelijoiden ja ammattilaisten kokemuksia identiteettinsä rakentumisesta, siihen liittyvistä kriiseistä ja niistä selviytymisestä. Kyseessä oli laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin laadullisen teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmiä hyödyntäen. Tutkimukseen haastateltiin yhteensä kahdeksaa Jyväskylän ammattikorkeakoulussa opiskellutta musiikkipedagogia. Teoreettisena viitekehyksenä on käytetty kirjallisuutta musiikillisesta identiteetistä, itsetunnosta sekä opettajuudesta.
Haastateltavat olivat käyneet läpi kriisejä muusikkouteen ja opettajuuteen liittyen. Vertailu ja riittämättömyyden tuntemukset painottuivat opintojen alkuvaiheeseen. Monipuolisuuden ihanne liittyi vahvasti sekä muusikkouteen että opettajuuteen. Oman musiikin tekeminen koettiin tärkeäksi ja kiinnostavaksi. Osa haastateltavista koki opettajuuden kutsumuksekseen, osa suhtautui siihen tulonlähteenä muusikkouden ohella. Tutkimuksen perusteella erilaisten kriisien läpikäyminen vaikuttaa välttämättömältä muusikon ja musiikkipedagogin ammatillisen identiteetin kehittymisen kannalta. Aikaisempi kokemus ja opinnot vaikuttivat kriisien laatuun ja ajankohtaan.
Tutkimuksen tulokset on tarkoitettu auttamaan musiikkialan opiskelijoita ja ammattilaisia ymmärtämään syvällisemmin oman identiteettinsä rakentumista, ja näin ollen käsittelemään musiikin ja pedagogiikan opiskelun myötä eteen tulevia ristiriitoja ja negatiivisia tuntemuksia. Tulokset auttavat myös opettajia huomioimaan paremmin opiskelijoiden erilaisia kokemuksia, ja antavat keinoja erilaisten ristiriitojen käsittelyyn. Lisäksi tutkimus antaa ensikäden tietoa opiskelijoiden ja ammattilaisten arvomaailmasta, ammatillisesta kasvusta sekä kokemuksista nykymuotoista musiikin ammattikorkeakouluopiskelua kohtaan.
Haastateltavat olivat käyneet läpi kriisejä muusikkouteen ja opettajuuteen liittyen. Vertailu ja riittämättömyyden tuntemukset painottuivat opintojen alkuvaiheeseen. Monipuolisuuden ihanne liittyi vahvasti sekä muusikkouteen että opettajuuteen. Oman musiikin tekeminen koettiin tärkeäksi ja kiinnostavaksi. Osa haastateltavista koki opettajuuden kutsumuksekseen, osa suhtautui siihen tulonlähteenä muusikkouden ohella. Tutkimuksen perusteella erilaisten kriisien läpikäyminen vaikuttaa välttämättömältä muusikon ja musiikkipedagogin ammatillisen identiteetin kehittymisen kannalta. Aikaisempi kokemus ja opinnot vaikuttivat kriisien laatuun ja ajankohtaan.
Tutkimuksen tulokset on tarkoitettu auttamaan musiikkialan opiskelijoita ja ammattilaisia ymmärtämään syvällisemmin oman identiteettinsä rakentumista, ja näin ollen käsittelemään musiikin ja pedagogiikan opiskelun myötä eteen tulevia ristiriitoja ja negatiivisia tuntemuksia. Tulokset auttavat myös opettajia huomioimaan paremmin opiskelijoiden erilaisia kokemuksia, ja antavat keinoja erilaisten ristiriitojen käsittelyyn. Lisäksi tutkimus antaa ensikäden tietoa opiskelijoiden ja ammattilaisten arvomaailmasta, ammatillisesta kasvusta sekä kokemuksista nykymuotoista musiikin ammattikorkeakouluopiskelua kohtaan.