Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
“Skoj med rytm och rörelse” - Utveckling av ett rytm- och rörelseprogram för barn i åldern 1-3 år
Ansa, Linda (2010)
Ansa, Linda
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108713
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om att utveckla ett rytm- och rörelseprogram för 1-3-åriga barn. Syftet var att med hjälp av att göra en litteraturgenomgång utveckla programmet ”Skoj med rytm och rörelse” – ett rytm- och rörelseprogram för barn i åldern 1-3 år. Forskningsfrågorna som ställdes var: 1. Vilka ramar måste man arbeta inom när man gör rytm- och rörelseprogram åt 1-3-åriga daghemsbarn? 2. Hurudana ramar skapar programutvecklaren själv genom sina egna val? 3. Hur utvecklar man ett program som tar hänsyn till alla dessa ramar och som stöder barnet i utvecklingen samt upplevs som roligt för barnen?
Examensarbetet består av en litteraturgenomgång för att hitta ett underlag för att kunna utveckla ett ändamålsenligt rytm- och rörelseprogram. Resultatet styrdes av två huvudrubriker 1) ramar som jag själv inte kunde påverka och upplevde som begränsningar 2) ramar som jag själv kunde påverka och ville tillföra programmet. Dessutom krävs att planeringen görs utförligt för att skapa en helhet som tar hänsyn till de ställda ramarna men samtidigt är ändamålsenlig för barnen.
Med hjälp av den teoretiska grunden av litteraturgenomgången har jag utvecklat programmet ”Skoj med rytm och rörelse”. Programmet är planerat för en daghemsgrupp med 13 barn i åldern 1-3. Ett sekundärt syfte med arbetet är att någon annan i framtiden skall kunna utnyttja programmet för sin egen, motsvarande, daghemsgrupp. This thesis paper describes the development of a rhythm- and movementprogram for children aged 1-3. The purpose was to develop the program, “Fun with rhythm and movement”, using a literature review. My research questions were the following: 1. What are the frames you have to work in, when developing a rhythm- and movementprogram for children aged 1-3? 2. What kind of frames does the program developer create with her own choices? 3. How can you develop a program that take all these frames into consideration while supporting the child’s development and is still experienced fun?
The thesis paper incorporates a literature review into finding a foundation for an appropriate rhythm- and movementprogram. The results consist of two main frames: 1) frames that can not be influenced, and thus, may be considered as limitations, and 2) frames that can be influenced, and therefore, can be taken into consideration for the program. In order to reach a complete picture, the planning process should involve serious attention to details. The set frames have to be taken into consideration. Yet, the program has to be suitable for children.
With theoretical support of the literature review, ”Fun with rhythm and movement” was developed. The program is planned for a day-care group consisting of thirteen children aged 1-3. The author hopes that this program can be utilized for another similar day-care group in the future.
Examensarbetet består av en litteraturgenomgång för att hitta ett underlag för att kunna utveckla ett ändamålsenligt rytm- och rörelseprogram. Resultatet styrdes av två huvudrubriker 1) ramar som jag själv inte kunde påverka och upplevde som begränsningar 2) ramar som jag själv kunde påverka och ville tillföra programmet. Dessutom krävs att planeringen görs utförligt för att skapa en helhet som tar hänsyn till de ställda ramarna men samtidigt är ändamålsenlig för barnen.
Med hjälp av den teoretiska grunden av litteraturgenomgången har jag utvecklat programmet ”Skoj med rytm och rörelse”. Programmet är planerat för en daghemsgrupp med 13 barn i åldern 1-3. Ett sekundärt syfte med arbetet är att någon annan i framtiden skall kunna utnyttja programmet för sin egen, motsvarande, daghemsgrupp.
The thesis paper incorporates a literature review into finding a foundation for an appropriate rhythm- and movementprogram. The results consist of two main frames: 1) frames that can not be influenced, and thus, may be considered as limitations, and 2) frames that can be influenced, and therefore, can be taken into consideration for the program. In order to reach a complete picture, the planning process should involve serious attention to details. The set frames have to be taken into consideration. Yet, the program has to be suitable for children.
With theoretical support of the literature review, ”Fun with rhythm and movement” was developed. The program is planned for a day-care group consisting of thirteen children aged 1-3. The author hopes that this program can be utilized for another similar day-care group in the future.