Osallistava teatteri rippikouluopetuksessa
Eerola, Tarja (2017)
Eerola, Tarja
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921926
Tiivistelmä
Vuonna 2017 hyväksyttiin uusi rippikoulusuunnitelma Suuri ihme. Se astuu voimaan viimeistään syksyllä 2018. Suunnitelman tarkoitus on kehittää rippikoulua entistä osallistujalähtöisemmäksi monipuolistamalla rippikoulun pedagogiikkaa ja opetusmenetelmiä.
Yksi osallistujalähtöisistä työskentelymenetelmistä on draama. Tässä opinnäytetyössä käsitellään kahta draamakasvatuksen genreä, prosessidraamaa ja työpajateatteria, rippikouluopetuksessa. Tarkoituksena oli kehittää osallistavan teatterin materiaalia rippikouluopetukseen ja selvittää oppijoiden kokemuksia draamatyöskentelystä. Osallistujat useimmiten pitivät työskentelystä, ja aiempien tutkimusten perusteella osallistavat opetusmenetelmät tuottavat hyviä oppimistuloksia ja lisäävät oppijoiden tyytyväisyyttä opetukseen.
Rippikouluopetuksen pedagogiikkaa lieneekin syytä pohtia valtakunnallisesti. Samalla tulee ratkaista kysymys siitä, miten varmistetaan rippikoulutyöntekijöiden pedagoginen osaaminen.
Yksi osallistujalähtöisistä työskentelymenetelmistä on draama. Tässä opinnäytetyössä käsitellään kahta draamakasvatuksen genreä, prosessidraamaa ja työpajateatteria, rippikouluopetuksessa. Tarkoituksena oli kehittää osallistavan teatterin materiaalia rippikouluopetukseen ja selvittää oppijoiden kokemuksia draamatyöskentelystä. Osallistujat useimmiten pitivät työskentelystä, ja aiempien tutkimusten perusteella osallistavat opetusmenetelmät tuottavat hyviä oppimistuloksia ja lisäävät oppijoiden tyytyväisyyttä opetukseen.
Rippikouluopetuksen pedagogiikkaa lieneekin syytä pohtia valtakunnallisesti. Samalla tulee ratkaista kysymys siitä, miten varmistetaan rippikoulutyöntekijöiden pedagoginen osaaminen.