Marknadsföring av World Orienteering Day
Mannonen, Amanda (2017)
Mannonen, Amanda
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921942
Tiivistelmä
Tämä työ on prosessikuvaus World Orienteering Day –suunnistustapahtuman markkinoinnista. Työn tilaaja on Finlands Svenska Idrott. Työn tarkoituksena oli markkinoida World Orienteering Day -tapahtumaa, joka ensimmäisen kerran järjestettiin Suomessa. Markkinointi toteutettiin pää-sääntöisesti sosiaalisten medioiden Instagramin ja Facebookin kautta. Työn tavoitteena oli herättää ihmisten mielenkiintoa suunnistusta kohtaan, saada osallistujia tapahtumaan ja antaa tietoa ihmi-sille luonnon terveysvaikutuksista. Työn teoreettinen viitekehys koostuu suunnistuksesta, markki-noinnin teorioista sekä luonnon terveysvaikutuksiin liittyvistä tieteellisistä tutkimuksista. Työn tutkimuskysymykset olivat seuraavat: A) Kuinka voidaan markkinoida tapahtumaa sosiaalisen median kautta? ja B) Kuinka tietoisia World Orienteering Day –tapahtuman osallistujat ovat luon-non terveysvaikutuksista? Ennen markkinoinnin aloittamista laadittiin yksityiskohtainen suunni-telma kaikista postauksista, jotka oli tarkoitus julkaista tapahtuman sosiaalisissa medioissa kevään aikana. Tapahtuman markkinointi tehtiin Hyderin (2016) ACT-teorian pohjalta. Teorian mukaan onnistunut online-markkinointi voidaan saavuttaa kiinnostuksen ja muutoksen kautta. Kiinnostusta luotiin julkaisemalla mielenkiintoisia postauksia, jotta ihmiset kiinnostuisivat tapahtumasta ja al-kaisivat seuraamaan tapahtuman sosiaalisia medioita. Seuraajista tuli joko kuluttajia tai asiakkaita riippuen siitä, oliko seuraajalla aikomusta osallistua tapahtumaan vai ei. Lopuksi onnistumiset muutettiin edelleen uudeksi kiinnostukseksi, sillä postaukset tapahtumapäivänä kiinnitti uusien ihmisten huomion, ja sai heidät toivon mukaan kiinnostumaan tapahtumasta. Jotta saatiin tietää, kuinka tietoisia osallistujat olivat luonnon terveysvaikutuksista, laadittiin luontoaiheisia kysymyk-siä sisältävä palautelomake. Lomakkeiden pohjalta tultiin siihen johtopäätökseen, että osallistujat olivat tietoisia siitä, että luonto antaa positiivisia terveysvaikutuksia. Osalla osallistujista ei kui-tenkaan ollut tietoa yksityiskohtaisemmista terveysvaikutuksista, jotka ovat tulleet esille erilaisissa tutkimuksissa viime aikoina. Prosessikuvaus, joka myös on työn metodi, on tehty Vilkka & Airak-sisen (2003) ohjeiden mukaan. Työn prosessikuvauksessa tulee ilmi mitä on tehty ennen markki-noinnin aloittamista, markkinoinnin aikana ja sen jälkeen, sekä millaisiin tuloksiin ja johtopäätök-siin on tultu. Työ päättyy pohdintaan markkinointiprosessista, osallistujien luontotietämyksestä ja työn metodista. World Orienteering Day –tapahtuman markkinointi onnistui etukäteen laaditun suunnitelman mukaisesti. Toivon mukaan tapahtuman markkinointi tulee olemaan helpompaa seu-raavina vuosina, sillä tapahtuma on tämän työn avulla saanut näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa.