Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Airport marketing trends : the impact on customer experience at Helsinki-Vantaa Airport

Halttunen, Sanni (2017)

Avaa tiedosto
Halttunen_Sanni.pdf (1.473Mt)
Lataukset: 


Halttunen, Sanni
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821846
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy tärkeimpiin lentokenttämarkinnoinnin trendeihin, jotka ovat kehittäneet ilmailualaa tällä vuosikymmenellä. Tavoitteena on tutkia, kuinka uudenlaiset lähestymistavat lentokenttämarkkinoinissa vaikuttavat Helsinki-Vantaa lentokentän asiakkaisiin, ja onko niillä ennemmin positiivisia vai negatiivisia yhteyksiä asiakaskokemukseen. Markkinointitrendit, joihin opinnäytetyö keskittyy, ovat asiakaskannatus, asiakasosallisuus, innovatiivinen ilmailupalvelukehitys, sosiaalinen huolenpito, tarinankerronta, kiinalaisille kohdennettu markkinointi, sekä virtuaaliostaminen.

Saavuttaakseen tutkimustavoitteet, opinnäytetyö sisältää perusteellisesti koottua tietoa tämänhetkisistä lentokenttämarkinoinnin trendeistä, tutkimusmenetelmistä, sekä Helsinki-Vantaan lentokentästä. Ensisijaisina lähteinä on käytetty Finavian tutkimuspäällikkö Sanna Vatjuksen haastattelua, sekä lentokentällä toteutettua matkustajakyselyä. Osana tätä opinnäytetyötä, kaiken kaikkiaan sataa matkustajaa haastateltiin heidän henkilökohtaisista kokemuksistaan Helsinki-Vantaan lentokentällä.

Tutkimustulokset osoittavat, että suurin osa markkinointiaktiviteeteistä vaikuttavat asiakaskokemukseen lentokentällä. Sosiaalinen huolenpito parantaa asiakaskokemusta kaikista merkittävimmin, ja tutkimuksessa havaittiin että asiakkaat arvostavat ihmiskontaktia palvelutilanteissa ennemmin kuin online- tai sosiaalisen median kanavia, joita lentokentät parhaillaan kehittävät. Virtuaaliosto- ja asiakkaiden osallistumismahdollisuudet herättivät paljon kysyntää ja mahdollisesti parantaisivat asiakaskokemusta lentokentällä. Kun puhutaan asiakkaan sitoutumisesta lentokenttäbrändiin, tarinankerronta ja asiakaskannatus markkinoinnilla on paljon potentiaalia, mutta eivät ole asiakkaiden mukaan toteutuneet kentällä tehokkaasti.

Tuloksista voidaan päätellä, että tämän päivän verkostoituneet matkustajat vaativat enemmän huomiota lentokentän kaupallisessa kehityksessä. Asiakkaat eivät tahdo vain kuluttaa, vaan myös kommunikoida ja sitoutua ”lentokenttätuotteeseen”. Tällä hetkellä asiakaskokemus- ja markkinointitutkimustiimit ovat suhteellisen pieniä kaupallisiin osastoihin verrattuna. Lisäksi, markkinoinnin kaupallinen menestys ja kasvava liikevoitto eivät takaa lentokentälle menestyvää toimintakykyä. Tiivimmällä yhteistyöllä ja tehokkaammalla kommunikoinnilla asiakkaiden kanssa lentokentät pystyvät luomaan enemmän arvoa myös kaupallisille toiminnoilleen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste