Shostakovichia uruilla : Dimitri Shostakovichin 1. viulukonserton orkesterisatsin urkusovituksen soinnillinen toteutus
Heino, Toni (2017)
Heino, Toni
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120920383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120920383
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan Dimitri Shostakovichin ensimmäisen viulukonserton orkesterisäestyksen sovittamista uruille. Opinnäytetyön kirjoittaja on kirjoitusajankohtana sovittanut kaikki konserton osat, joista ensimmäinen, Nocturne, on viimeistelty sekä esitetty viulistin kanssa.
Sovituksen lähtökohta on ollut pyrkimys mahdollisimman lähelle alkuperäisen orkesteriversion sointia, minkä johdosta sovitustyön keskiössä sekä myös tämän opinnäytetyön tarkastelun kohteena ovat urkujen äänikerrat, joita yhdistelemällä urkuri voi rekisteröidä urut soimaan toivotuilla äänenväreillä. Esityssoittimena sekä sovituksen soinnillisen toteutuksen pohjana on käytetty Turun Martinkirkon Kangasalan Urkurakentamon 51-äänikertaisia urkuja.
Opinnäytetyön ensimmäisessä ja toisessa luvussa selvennetään sovitusidean lähtökohtia, urkujen eroa orkesteriin sointiperiaatteen puitteissa sekä avataan lyhyesti urkujen yleistä toimintaperiaatetta niiltä osin kuin se on työn aiheen kannalta tarpeellista. Sovitustyön metodiikka tuodaan esille yksityiskohtaisesti kolmannessa luvussa, jossa myös esitellään koko sovitustyön perustana toimiva rekisteröintilogiikka.
Neljännessä luvussa käsitellään yksityiskohtaisesti konserton ensimmäisen osan rekisteröinnit sekä sovitukselliset ongelmat ja esitellään perustellusti niihin käytetyt ratkaisut. Viidennessä luvussa pohditaan sovitustyön onnistumista konserton ensimmäisen osan osalta ja arvioidaan koko konserton esittämisen toteutuskelpoisuutta.
Sovituksen lähtökohta on ollut pyrkimys mahdollisimman lähelle alkuperäisen orkesteriversion sointia, minkä johdosta sovitustyön keskiössä sekä myös tämän opinnäytetyön tarkastelun kohteena ovat urkujen äänikerrat, joita yhdistelemällä urkuri voi rekisteröidä urut soimaan toivotuilla äänenväreillä. Esityssoittimena sekä sovituksen soinnillisen toteutuksen pohjana on käytetty Turun Martinkirkon Kangasalan Urkurakentamon 51-äänikertaisia urkuja.
Opinnäytetyön ensimmäisessä ja toisessa luvussa selvennetään sovitusidean lähtökohtia, urkujen eroa orkesteriin sointiperiaatteen puitteissa sekä avataan lyhyesti urkujen yleistä toimintaperiaatetta niiltä osin kuin se on työn aiheen kannalta tarpeellista. Sovitustyön metodiikka tuodaan esille yksityiskohtaisesti kolmannessa luvussa, jossa myös esitellään koko sovitustyön perustana toimiva rekisteröintilogiikka.
Neljännessä luvussa käsitellään yksityiskohtaisesti konserton ensimmäisen osan rekisteröinnit sekä sovitukselliset ongelmat ja esitellään perustellusti niihin käytetyt ratkaisut. Viidennessä luvussa pohditaan sovitustyön onnistumista konserton ensimmäisen osan osalta ja arvioidaan koko konserton esittämisen toteutuskelpoisuutta.