Vertaistukea ja kuulluksi tulemista : järjestöt Taysin kehittämiskumppanina
Jouti, Taina (2017)
Jouti, Taina
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921937
Tiivistelmä
Tammikuussa 2017 käynnistettiin Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä Kohtaamispaikka hanke, jonka työnimenä oli ”Vertaistukea ja kuulluksi tulemista - järjestöt Taysin kehittämiskumppaneina.” Pirkanmaan erikoissairaanhoidon strategia vuosille 2016 - 2025 painottaa potilaan parempaa palvelukokemusta sekä potilaan aktiivista roolia järjestöyhteistyössä. Hankkeen tarkoituksena oli kehittää uudenlainen palvelumalli yhdessä Pirkanmaan sairaanhoitopiirin ja järjestöjen kanssa.
Kohtaamispaikka hankkeen tavoitteena oli selvittää kolmannen sektorin toimijat Pirkanmaalla sekä yhteistyömahdollisuudet. Hankkeen alussa kartoitettiin nykytila ja päivitettiin eri toimijoiden yhteystiedot, selvitettiin järjestöjen rooli sote–sektorilla ja mietittiin uudenlaista, yhtenäistä tapaa viestiä ja toimia eri segmenttien välillä. Hankkeen aikana järjestettiin useita työpajapäiviä. Työpajapäivät toimivat yhteissuunnittelun tehokkaana työskentelymuotona. Lisäksi hyödynnettiin havainnointikäyntejä, kyselyä, haastatteluja ja symposiumia. Keskeisessä osassa tässä hankkeessa oli käyttäjätiedon kerääminen palvelumallin suunnittelua varten.
Palvelumallin suunnittelemisessa hyödynnettiin työpajapäivissä tehtyä asiakastarvekartoitusta. Asiakastarvekartoitus toteutettiin kysymällä järjestöiltä ja PSHP:n asiantuntijoilta asiakassegmenteittäin palveluntarvetta. Tästä kartoituksesta nousivat esille fyysisen tilan tarve, henkilökohtainen kohtaaminen, vertaistuen saaminen jo sairaalassa, sekä digitaalisten kanavien hyödyntäminen. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön produktina syntyi hankkeen toiminnallinen suunnitelma, jonka tavoitteena on tukea vuonna 2020 Taysin uudessa pääaulassa yhden luukun periaatteella toimivaa palveluneuvontaa, joka vastaa keskitetysti potilasasiakkaiden, PSHP:n ja järjestöjen palvelutarpeisiin.
Kohtaamispaikka hankkeen tavoitteena oli selvittää kolmannen sektorin toimijat Pirkanmaalla sekä yhteistyömahdollisuudet. Hankkeen alussa kartoitettiin nykytila ja päivitettiin eri toimijoiden yhteystiedot, selvitettiin järjestöjen rooli sote–sektorilla ja mietittiin uudenlaista, yhtenäistä tapaa viestiä ja toimia eri segmenttien välillä. Hankkeen aikana järjestettiin useita työpajapäiviä. Työpajapäivät toimivat yhteissuunnittelun tehokkaana työskentelymuotona. Lisäksi hyödynnettiin havainnointikäyntejä, kyselyä, haastatteluja ja symposiumia. Keskeisessä osassa tässä hankkeessa oli käyttäjätiedon kerääminen palvelumallin suunnittelua varten.
Palvelumallin suunnittelemisessa hyödynnettiin työpajapäivissä tehtyä asiakastarvekartoitusta. Asiakastarvekartoitus toteutettiin kysymällä järjestöiltä ja PSHP:n asiantuntijoilta asiakassegmenteittäin palveluntarvetta. Tästä kartoituksesta nousivat esille fyysisen tilan tarve, henkilökohtainen kohtaaminen, vertaistuen saaminen jo sairaalassa, sekä digitaalisten kanavien hyödyntäminen. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön produktina syntyi hankkeen toiminnallinen suunnitelma, jonka tavoitteena on tukea vuonna 2020 Taysin uudessa pääaulassa yhden luukun periaatteella toimivaa palveluneuvontaa, joka vastaa keskitetysti potilasasiakkaiden, PSHP:n ja järjestöjen palvelutarpeisiin.