Facebook-mainoksien tehokkuus : Case: Primemovement.fi
Lintinen, Peetu (2017)
Lintinen, Peetu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922126
Tiivistelmä
Primemovement.fi-verkkokaupan markkinointi painottuu pääasiallisesti Facebookiin. Markkinointia tehdään melko paljon ja monipuolisesti, ja tärkeimmät asiat on huomioitu hyvin. Mainonnan syvempi analysointi on siitä huolimatta jäänyt yrityksellä vähemmälle. Verkkokauppaan ollaan tekemässä muutoksia ja uudistuksia. Tämän takia suunniteltiin ja toteutettiin varastontyhjennyskampanja Facebookiin.
Mainoskampanjassa vertailtiin erilaisten mainosten toimivuutta ja tehokkuutta keskenään. Mainoksia tehtiin neljä kappaletta, joista yksi oli videomainos ja kolme oli kuvamainoksia. Mainoskampanja toteutettiin syys–¬marraskuussa 2017.
Tehokkuutta ja toimivuutta tarkasteltiin Facebookin mainosanalytiikkatyökalujen ja sen tarjoamien mainosraporttien avulla. Lisäksi verkkokaupan liikennettä ja asiakaskäyttäytymistä seurattiin Google Analyticsia hyödyntäen. Pääasiallinen seurannan kohde oli myynnin toteutuminen. Tarkoituksena oli löytää parhaiten sekä kustannustehokkaimmin konversioita tuottava mainosmuoto ja löytää eroja erilaisten mainosten toimivuudesta.
Kampanjalle saatiin yli 47 000 näyttökertaa ja se saavutti yli 13 000 Facebook-käyttäjää. Klikkauksia saatiin lähes 900, joista 18 päättyi ostoon. Kokonaisuudessaan kampanjan mainostamiseen käytettiin rahaa hieman yli 400 Yhdysvaltain dollaria, joka tuotti suoraa myyntiä lähes 1 100 dollaria.
Parhaiten näkyvyyttä ja myyntiä saavutettiin videomainonnan avulla, jonka näkyvyys sekä konversioarvo olivat lähes puolet koko kampanjan luvuista. Kaikkein kustannustehokkaimmaksi mainokseksi kampanjassa osoittautui kuitenkin tuotepakettikuva. Toimeksiantaja voi hyödyntää saavutettuja tuloksia uusien kampanjoiden tekemisessä.
Mainoskampanjassa vertailtiin erilaisten mainosten toimivuutta ja tehokkuutta keskenään. Mainoksia tehtiin neljä kappaletta, joista yksi oli videomainos ja kolme oli kuvamainoksia. Mainoskampanja toteutettiin syys–¬marraskuussa 2017.
Tehokkuutta ja toimivuutta tarkasteltiin Facebookin mainosanalytiikkatyökalujen ja sen tarjoamien mainosraporttien avulla. Lisäksi verkkokaupan liikennettä ja asiakaskäyttäytymistä seurattiin Google Analyticsia hyödyntäen. Pääasiallinen seurannan kohde oli myynnin toteutuminen. Tarkoituksena oli löytää parhaiten sekä kustannustehokkaimmin konversioita tuottava mainosmuoto ja löytää eroja erilaisten mainosten toimivuudesta.
Kampanjalle saatiin yli 47 000 näyttökertaa ja se saavutti yli 13 000 Facebook-käyttäjää. Klikkauksia saatiin lähes 900, joista 18 päättyi ostoon. Kokonaisuudessaan kampanjan mainostamiseen käytettiin rahaa hieman yli 400 Yhdysvaltain dollaria, joka tuotti suoraa myyntiä lähes 1 100 dollaria.
Parhaiten näkyvyyttä ja myyntiä saavutettiin videomainonnan avulla, jonka näkyvyys sekä konversioarvo olivat lähes puolet koko kampanjan luvuista. Kaikkein kustannustehokkaimmaksi mainokseksi kampanjassa osoittautui kuitenkin tuotepakettikuva. Toimeksiantaja voi hyödyntää saavutettuja tuloksia uusien kampanjoiden tekemisessä.