Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Järki särjen brändipositiointi

Leinonen, Taru (2017)

 
Avaa tiedosto
Leinonen_Taru.pdf (3.323Mt)
Lataukset: 


Leinonen, Taru
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922128
Tiivistelmä
Onnistuneen brändipositioinnin on monissa tutkimuksissa todettu korreloivan yrityksen menestyksen kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko korpilahtelainen särkisäi-lykebrändi Järki särki onnistunut brändipositioinnissaan, eli vastaako kuluttajien näkemys brändistä tavoitetta. Järki Särki Oy on vuonna 2016 perustettu säilykesärjen tuottaja, jonka liikeideana on nostaa särjen asema arvokalojen joukkoon samalla hyödyntäen luonnon-tuotteita kestävällä tavalla.
Tutkimusote oli kvantitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä Webropol-työkalun avulla toteu-tettu kyselytutkimus. Linkki kyselyyn julkaistiin tutkijan ja Järki särjen Facebook-sivuilla. Tuloksia analysoitiin Webropolin ja SPSS-työkalun avulla. Ennen kyselyä selvitettiin Järki särjen positio kilpailussa tutustumalla tuotteeseen sekä tekemällä katsaus kotimaiseen kalasäilykemarkkinaan. Position todettiin olevan kotimaisia ja ekologisia arvoja heijastava ja tuovan esille korkealaatuisia ja monikäyttöisiä ominaisuuksia.
Tutkimus osoitti, että vastaajien näkemys Järki särjestä vastasi tavoiteltua positiota tuote-kuvan näkemisen jälkeen. Pelkän nimen kuuleminen ei riittänyt yhdistämään tuotetta ha-luttuihin arvoihin. Kuitenkin kuvan näkemisen jälkeen vastaajat yhdistivät brändiin tavoi-teltuja ominaisuuksia, kuten kotimaisuutta ja ekologisuutta. Tuotekuvan näkemisen jäl-keen myös nimi ymmärrettiin tarkoituksenmukaisemmin. Lisäksi tuote koettiin hyvin kilpai-lusta erottuvana. Särki säilykekalana ja varsinkin korkealaatuisena, lasipurkissa myytävänä ekologisena tuotteena oli monelle vastaajalle uusi ajatus.
Tutkimuksen tulosten perusteella Järki särki voi halutessaan kehittää tuotetta tai miettiä, miten jatkaa sen promootiota. Jatkotutkimuksessa voitaisiin tehdä syvähaastatteluja kulut-tajille, jotta saataisiin syvällisempää tietoa heidän ajatuksistaan brändiä kohtaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste