Finlandia Marathon : Oheispalvelujen kehittäminen juoksutapahtuman urheilijoille
Turkia, Mirva (2017)
Turkia, Mirva
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922074
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten Finlandia Marathon -tapahtumaa voidaan kehittää oheispalvelujen avulla niin, että tapahtuma houkuttelisi enemmän urheilijoita. Tavoitteena oli selvittää, millaisilla oheispalveluilla tapahtuman urheilijat voitaisiin huomioida paremmin. JKU Jyväskylän Kenttäurheilijat ry oli opinnäytetyön toimeksiantaja.
Tutkimus toteutettiin kysely- eli survey-tutkimuksena. Tutkimuksessa tutkittiin juoksijoita eli urheilijoita oheispalvelujen käyttäjinä. Urheilijoille lähetettiin sähköpostitse sähköisen kyselyn linkki vuoden 2015 Finlandia Marathon -tapahtuman jälkeen. Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimusaineiston käsittely ja analysointi toteutettiin tarkastelemalla vastausten jakaumaa. Tuloksia havainnollistettiin kuvioina. Avoimet vastaukset ryhmiteltiin teemoittain ja näistä tehtiin johtopäätöksiä.
Tuloksissa ilmeni, että nykyiset oheispalvelut koettiin riittäviksi, tai niillä ei koettu olevan suurta merkitystä suorituksen kannalta. Urheilijat toivoivat, että oheispalveluja kehitetään katsojalähtöisesti. Urheilijat pitivät yleisön kannustusta ja tunnelmaa merkittävänä osana tapahtumaa ja omaa suoritustaan. Musiikkia pidettiin erittäin tärkeänä tunnelman kannalta ja se miellettiin kannustavaksi tekijäksi tapahtumassa.
Oheispalveluja tulisi kehittää tapahtuman yleisölle, jotta tapahtuman urheilijoille olisi kannustusta ja yleisöä tapahtumassa. Tapahtumalla oli sitoutuneita urheilijoita, joille juoksu oli kaikista tärkein asia. Tulisi kuitenkin huomioida urheilijoiden erilaisia tarpeita ja ymmärtää asiakasta palvelujen suunnittelun keskiössä, sillä se, mistä asiakkaalle muodostuu arvoa, vaihtelee. Asiakasymmärrys on yksi keskeisimpiä asioita, jotta voidaan suunnitella palvelumuotoilun keinoin kilpailukykyisiä palveluja ja saavuttaa tapahtumalle kasvua.
Tutkimus toteutettiin kysely- eli survey-tutkimuksena. Tutkimuksessa tutkittiin juoksijoita eli urheilijoita oheispalvelujen käyttäjinä. Urheilijoille lähetettiin sähköpostitse sähköisen kyselyn linkki vuoden 2015 Finlandia Marathon -tapahtuman jälkeen. Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimusaineiston käsittely ja analysointi toteutettiin tarkastelemalla vastausten jakaumaa. Tuloksia havainnollistettiin kuvioina. Avoimet vastaukset ryhmiteltiin teemoittain ja näistä tehtiin johtopäätöksiä.
Tuloksissa ilmeni, että nykyiset oheispalvelut koettiin riittäviksi, tai niillä ei koettu olevan suurta merkitystä suorituksen kannalta. Urheilijat toivoivat, että oheispalveluja kehitetään katsojalähtöisesti. Urheilijat pitivät yleisön kannustusta ja tunnelmaa merkittävänä osana tapahtumaa ja omaa suoritustaan. Musiikkia pidettiin erittäin tärkeänä tunnelman kannalta ja se miellettiin kannustavaksi tekijäksi tapahtumassa.
Oheispalveluja tulisi kehittää tapahtuman yleisölle, jotta tapahtuman urheilijoille olisi kannustusta ja yleisöä tapahtumassa. Tapahtumalla oli sitoutuneita urheilijoita, joille juoksu oli kaikista tärkein asia. Tulisi kuitenkin huomioida urheilijoiden erilaisia tarpeita ja ymmärtää asiakasta palvelujen suunnittelun keskiössä, sillä se, mistä asiakkaalle muodostuu arvoa, vaihtelee. Asiakasymmärrys on yksi keskeisimpiä asioita, jotta voidaan suunnitella palvelumuotoilun keinoin kilpailukykyisiä palveluja ja saavuttaa tapahtumalle kasvua.